حسن روحانی رئیس جمهور ایران - عکس از اسوشیتدپرس

حسن روحانی رئیس جمهور ایران – عکس از اسوشیتدپرس

رییس جمهور ایران با تاکید بر ضرورت تلاش سفرای کشورمان در راستای توسعه روابط ایران با دیگر کشورها گفت: دولت تدبیر و امید نسبت به گسترش روابط با همه کشورها اهتمام دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، حسن روحانی روز سه شنبه در نخستین روز کاری سال ۹۳ و در دیدار با سفیران جدید ایران در چند کشور خارجی گفت: «دولت تدبیر و امید همواره بر توسعه مناسبات با سایر کشورها بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک تاکید کرده است.»

دکتر سید جواد میری، کارشناس روابط بین المللی درباره گسترش و بهبود روابط با کشورهای مختلف جهان که دستور کار دولت جدید روحانی قرار گرفته است، به شرق پارسی گفت: «بعد از مشکلات و نابسامانی هایی که از سوی دولت احمدی نژاد در عرصه روابط بین الملل به وجود آمده بود اکنون نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت متبوعش خواستار گسترش و توسعه هر چه بیشتر روابط با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه شده است.»

وی در همین حال گفت: «بهبود روابط با کشورهای مختلف باید زمینه های لازم خود را داشته باشد چرا که همکاری‌ های بیشتر میان کشورها منوط به تحقق تنش زدایی و ایجاد اعتماد در عرصه بین المللی است.»

وی تصریح کرد: «در وضعیت فعلی یکی از راه های مهم تنش زدایی بحث مذاکرات هسته ای و رفع کامل تحریمها از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد است که می تواند زمینه های بهبود روابط با کشورهای مختلف را به وجود بیاورد».

دکتر میری همچنین با اشاره به این نکته که ایران یکی از کشور های مهم خاورمیانه است گفت: «تحولات و مناقشات گسترده در خاورمیانه یکی دیگر از مشکلاتی است که می تواند زمینه های بی اعتمادی را فراهم کند. لذا نقش آفرینی ایران در حل مناقشات نیز می تواند زمینه های بهبود روابط را فراهم سازد».

حسن روحانی از ابتدای ریاست جمهوری اش بر گسترش روابط با کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه تاکید داشته است.

وی در سخنرانی در ۲۲ بهمن سال ۹۲ با اشاره به سیاست های دولت این کشور در سیاست خارجی اعلام کرد که کشورش در روابط خارجی اهمیت خاصی برای کشورهای همسایه قائل است.

روحانی گفت: «ما برای روابط خارجی نسبت به کشورهای منطقه و مخصوصا همسایگان اهمیت خاصی قائل هستیم و گام های بسیار موثری در این زمینه برداشته ایم.»

وی یکی از اهداف دولت ایران را ایجاد ثبات و آرامش در منطقه خاورمیانه دانست و افزود: «معتقدیم باید علیه تروریسم همه دست به دست هم دهیم، همه آنهایی که امروز در سوریه برای ملت سوریه، در عراق برای ملت عراق، در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه مشکل آفریدند. ما باید به فکر ثبات، آرامش و امنیت کل منطقه باشیم.»