حسن روحانی رئیس جمهور ایران حین سخنرانی در سازمن ملل متحد -- عکس از سایت ریاست جمهوری ایران

حسن روحانی رئیس جمهور ایران حین سخنرانی در سازمن ملل متحد — عکس از سایت ریاست جمهوری ایران

تازه ترین سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل مورد استقبال مقامات بلندپایه دولتی و حکومتی، نمایندگان مجلس و کارشناسان قرار گرفت و از دید صاحبنظران داخلی مثبت ارزیابی شد.

بسیاری از مسئولان و شخصیت‌های سیاسی و نظامی از جمله رئیس قوه قضائیه و سرلشگر فیروزآبادی به تمجید از سخنان روحانی پرداختند.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه سخنان روحانی را متین و منطقی خواند و گفت: مذاکره و روابط ایران با دیگر کشورها ممنوع ذاتی نیست و آنچه موجب تاخیر و یا انجام شدن برخی مذاکرات شده بود مرهون بی‌اعتمادی به صداقت در گفتار و رفتار غربی‌ها و بویژه آمریکایی ها بود.

وی سخنان رئیس جمهور متین و منطقی بود. وی تاکید کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در بدو انتخاب خود شعار تغییر سرداد و مدعی شد که دست دوستی به طرف ملت ایران دراز می کند. اما در عمل با تحریم‌های بی‌سابقه، مشت آهنین خود را به مردم ایران نشان داد.

آملی لاریجانی خاطر نشان کرد که اکنون ملت ایران فرصت اعتماد سازی دوباره‌ای به اوباما و دولتمردان آمریکا داده است که بتوانند اعتماد ملت ایران را جلب کنند.

مرتضی سرمدی

مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه در گفتگویی با ایرنا سخنان رئیس جمهور ایران در سازمان ملل را «هم وزن و متناسب» با فضای جدید حاضر خواند.

سرمدی لحن سخنان و مواضع باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نسبت به ایران را همراه با احترام و ملایم تر توصیف کرد.

وی گفت: «گرچه فضای مناسب، تسهیل کننده است اما چیزی که ما را به نتیجه می رساند اقداماتی است که باید در پس این گفتارها باشد.»

حسن فیروزآبادی

سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح طی سخنانی اظهار کرد: «یکبار دیگر عقلانیت روحانیت شیعه در چهره رئیس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد درخشید و در چارچوب و در کلام نغز رهبر انقلاب، عزت، حکمت و مصلحت را در جهان به کرسی نشاند.»

وی همچنین گفت: «آقای رئیس‌جمهور، مواضع صریح و انقلابی و حق‌طلبانه و مستحکم ملت ایران را به جهانیان نشان داد. سخنان مقام محترم ریاست جمهوری یک پیام داخلی هم داشت، آنجا که گفت “مخالف را نه تنها باید تحمل کرد که باید با او کار کرد”.»

صادق زیباکلام

صادق زیباکلام در گفتگو با ایسنا گفت: «اینکه ایران و آمریکا اعلام آمادگی کردند تا بصورت جدی درباره اختلافات خود مذاکره کنند، گامی مثبت است.»

وی با تاکید بر «اعتمادسازی یک مسأله دو طرفه» خاطرنشان کرد: «اعتمادسازی یک حرکت دوجانبه است و اگر فقط یک طرف اعتمادسازی کند، در واقع می‌توان گفت که عقب‌نشینی کرده است. به گفته وی، هم ایران و هم آمریکا متوجه شده‌اند که مشکل آنها اعتمادسازی است و اکنون به دنبال حل این مشکل هستند.»

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی مهمترین دستاورد سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل را متفاوت بودن از رویکرد محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق خواند: «شاید مهمترین دستاورد سخنان رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل این بود که وی حرف‌های احمدی‌نژاد را تکرار نکرد و همانند او عمل نکرد.»

غلامحسین کرباسچی

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی سخنان روز گذشته رئیس جمهور در سازمان ملل متحد را «در راستای شروع یک مفاهمه و گفت و گوی معقول با دنیا» خواند.

غلامحسین کرباسچی به ایسنا سخنان روحانی را چنین ارزیابی کرد: «به هر حال صحبت‌های آقای روحانی صحبت هایی بود که در دوران انتخابات و بعد از انتخابات به نحوی بیان کرده بودند و موضوع مهم این است که بیان ایشان مطابق با عرف دیپلماتیک دنیا بود.»

کرباسچی تاکید روحانی بر منافع ملی ایران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: «نحوه بیانشان در این ارتباط، بیانی معقول، منطقی و مطابق با موازین بین‌المللی بود و قطعا این امر می‌تواند در راستای تغییر جبهه گیری‌های غیر منطقی در مقابل ایران تاثیرگذار باشد و جوی که در این ارتباط وجود دارد را تغییر دهد.»

غلامعلی حدادعادل

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس، حدادعادل در جمع خبرنگاران صحبت‌های رییس جمهور در خصوص انتظار شنیدن صدای واحد از واشنگتن را چنین تحلیل کرد: «آقای روحانی با یک بیان دیپلماتیک خواستند به آمریکا‌یی‌ها این نکته را منتقل کنند که چه کسی در آمریکا تصمیم می‌گیرد آیا گروه فشار صهیونیسم‌ها در آمریکا تصمیم می‌گیرد یا دولتمردان و ملت آمریکا؟»

حدادعادل افزود: «گاهی اوقات نغمه‌های جنگ‌طلبانه‌ای شنیده می‌شود که بعدا مشخص می‌شود از گروه فشار صهیونیسم بوده است، منظور آقای روحانی این بود که این تعارض و دوگانگی که یکی از واقع‌بینی و دیگری حکایت از جنگ‌طلبی دارد برطرف شود تا مذاکره حالت منطقی به خود گیرد.»

وی سخنان رییس جمهوری ایران را هوشمندانه و با گفتاری متین، سنجیده و به موقع دانست و تاکید کرد درباره وضعیت رابطه بین آمریکا-ایران نمی بایست عجله کرد. او گفت: «این همان عجله‌هایی است که خود آقای روحانی نکرد شما هم نکنید.»

روح الله بیگی

روح الله بیگی عضو فراکسیون روحانیون مجلس نهم با اشاره به سخنان روحانی درباره اینکه صدای واحدی در آمریکا به گوش نمی رسد، گفت: «این بدان معنی است که سیاست خارجی و نظامی ایالات متحده آمریکا در دست افراد دیگری است و از جای دیگری، یعنی رژیم صهیونیستی دیکته می شود.»

محمدحسن آصفری

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سخنان روحانی را چنین ارزیابی کرد: «رئیس جمهور در سازمان ملل با تدبیر، درایت و عقلانیت، مواضع جمهوری اسلامی را به طور شفاف اعلام کرد.»