وکلای ایران امروز دوشنبه از دادگاه بین‌المللی لاهه خواستند تا به ایالات متحده دستور دهد تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ علیه تهران را لغو کند.

به گزارش الشرق الاوسط به نقل از رویترز، در شکایت ارائه شده از سوی ایران به دادگاه بین‌المللی آمده است: تحریم‌های آمریکا که به ضرر اقتصاد ایران بوده، نقض آشکار مفاد پیمان دوستی ۱۹۵۵ بین دو کشور به شمار می‌رود.

محسن محبی، یکی از وکلای ایران در این پرونده، در آغاز جلسه دادگاه گفت: ایالات متحده آشکارا در حال گسترش سیاستی با هدف وارد کردن شدیدترین آسیب ممکن به اقتصاد ایران و شهروندان و شرکت‌های ایرانی است… این سیاست در تناقض آشکار با پیمان مودت سال ۱۹۵۵ است.

این عهدنامه مبنای روابط دوستانه بین ایران و آمریکا در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی بود اما بعد از انقلاب، روابط دو کشور پس از تصرف سفارت آمریکا و گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی قطع شد و بعد از چهار دهه هنوز برقرار نشده است.

نماینده ایران در دادگاه لاهه افزود: تهران به دنبال راهکاری دیپلماتیک برای حل نزاع میان دو کشور بوده اما این تلاش از سوی آمریکا رد شده است.

آمریکا در واکنش مکتوب اولیه خود که در دادگاه ارائه شد، اظهار کرد که دادگاه بین المللی را فاقد صلاحیت قضایی برای رسیدگی به این پرونده می‌داند و اظهارات ایران خارج از مرزهای این پیمان است.

آمریکا قرار است رسما روز سه شنبه به شکایت ایران پاسخ دهد. انتظار می‌رود وکلای آمریکا این طور استدلال کنند که دادگاه لاهه صلاحیت لازم برای رسیدگی به این پرونده را ندارد چرا که پیمان دوستی بین دو کشور دیگر معتبر نیست و بنابراین تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران، نقض این پیمان به شمار نمی‌رود.

جلسات استماع و رسیدگی دادگاه تا روز ۳۰ اوت (هشت شهریور) ادامه خواهد داشت و دیوان بین‌المللی در عرض یک ماه تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری، بازوی قضایی سازمان ملل متحد برای حل و فصل مناقشه‌های بین‌المللی است. حکم دیوان الزام‌آور است اما این دادگاه اهرمی برای الزام کشورها به اجرای حکم در اختیار ندارد و در مواردی بعضی کشورها از تن دادن به حکم این دیوان سر باز زده‌اند.

ترامپ اردیبهشت امسال به یکی از مهمترین وعده‌‌های انتخاباتی خود عمل کرده و ایالات متحده را از توافق هسته‌ای که قدرت‌های غربی در سال ۲۰۱۵ با ایران امضا کرده بودند، خارج کرد. او در طول مبارزات انتخاباتی خود این توافق را بدترین توافق تاریخ آمریکا خوانده و وعده داد بود در صورت ورود به کاخ سفید آن را لغو خواهد کرد.

او پس از خارج کردن آمریکا از برجام تحریم‌های نفتی و غیرنفتی این کشور علیه ایران را نیز دوباره به اجرا گذاشت.