ائتلاف عربی حامی مشروعیت یمن ۲۹ نقض آتش‌بس را رصد کرد
قاهره: علی ربیع

گروه شبه نظامیان حوثی روز گذشته به دنبال زیر پا گذاشتن توافق تبادل اسرا با دولت یمن بود، این در حالی است که کمیته مشترک هماهنگی استقرار نیروها در الحدیده یمن به فرماندهی پاتریک کامارت ژنرال بازنشسته هلندی، کار خود را با حضور جمعی از نمایندگان دولت و حوثی‌ها از سر گرفت. اما گویا اجرای توافقنامه سوئد با برخی موانع روبرو شده‌است.
منابع آگاه به «الشرق الاوسط» اعلام کردند که دیدار روز گذشته باعث توافق بر سر باز کردن گذرگاه‌های الحدیده برای عبور کمک‌های امدادی شد.
منابع دولتی نیز گزارش دادند؛ رئیس هیئت سازمان ملل تلاش می‌کند تا نمایندگان دو طرف را به انجام تعهدات خود در چارچوب توافقنامه جهت آتش‌بس و عقب‌نشینی شبه نظامیان حوثی از شهر الحدیده قبل از مهلت مقرر در توافقنامه، متقاعد کند، اما نمایندگان حوثی سعی دارند بینش خود را نسبت به این توافقنامه جاری کنند و می‌خواهند عناصر خود را برای برقراری امنیت در شهر و بندر الحدیده باقی نگه دارند.
در راستای تسهیل مأموریت ژنرال هلندی، ائتلاف عربی حامی مشروعیت در یمن اعلام کرد که شبه نظامیان حوثی روز گذشته با وجود حضور ژنرال در شهر الحدیده، توافقنامه آتش‌بس را نقض کردند.
ائتلاف عربی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عناصر حوثی در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ بار توافقنامه آتش‌بس را زیر پا گذاشتند».
در این بیانیه آمده‌است که شبه نظامیان حوثی در این نقض توافقنامه، از خمپاره‌انداز، آر پی جی، موشک‌های حرارتی، بمب‌گذاری و تک تیرانداز استفاده کرده‌است.
ناظران بر این باورند که حوثی ها می‌خواهند از طریق نقض آتش‌بس و کارهای تحریک‌آمیز، نیروهای مشترک دولتی را وادار به واکنش کنند تا بتوانند بهانه‌ای بتراشند و از اجرای توافقنامه سوئد شانه خالی کنند.