نخست وزیر جدید انگلیس وعده نقش قدرتمند کشورش به دور از اروپا را داد

ترزا می و همسرش هنگام ورود به مقر «10 داونینگ استریت» پس از تعیین وی به عنوان نخست وزیری انگلستان – عکس از خبرگزاری فرانسه

ترزا می و همسرش هنگام ورود به مقر «۱۰ داونینگ استریت» پس از تعیین وی به عنوان نخست وزیری انگلستان – عکس از خبرگزاری فرانسه

ترزا می روز گذشته بلافاصله پس از به دست گرفتن پست نخست وزیری انگلستان، وعده داد با تشکیل دولتی به نمایندگی از تمامی مناطق، کشور را متحد کند، و بریتانیا بتواند نقش قدرتمند و جدیدی در خارج  از اتحادیه اروپا ایفا کند. می که پیش از این وزیر کشور بود، کمتر از سه هفته از تصمیم انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا به جای دیوید کامرون به نخست وزیری انگلستان رسید تا پس از مارگریت تاچر دومین زنی باشد که این پست را به دست می گیرد.

و پس از آن که ملکه الیزابت دوم در جلسه ای در قصر باکینگهام از ترزا می خواست کابینه جدید را تشکیل دهد، وی به مقر دولت در شماره ۱۰ داونینگ استریت» رسید، و متعهد شد دولتی را رهبری کند که با «نبود عدالت» در کشور مقابله کند. می که در کنار همسرش فلیپ بود برای مطبوعات تصریح کرد: «پس از همه پرسی، ما با تغییرات شگرفی در سطح کشور مواجه هستیم، و من می دانم این بدین علت است که ما بریتانیای کبیر هستیم، بنابراین ما خواهیم توانست با این چالش مقابله کنیم». وی افزود: «ما با خروج از اتحادیه اروپا، نقش جدید و مثبتی در جهان برای خودمان تعیین می کنیم، و کاری می کنیم تا بریتانیا نه تنها برای منافع گروه مرفه، بلکه برای منافع همگان کار کند».

پس از آن دفتر نخست وزیر بوریس جانسون، شهردار سابق لندن و نماد کمپین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به جای فلیپ هاموند به عنوان وزیر خارجه معرفی کرد. هاموند نیز به جای جرج اوربورن به عنوان وزیر دارایی تعیین شد. این در حالی است که مایکل فالون در پست خود به عنوان وزیر دفاع باقی ماند، اما لیام فاکس که از حامیان خروج از اتحادیه اروپا بود، به عنوان وزیر تجارت بین المللی انتخاب شد.

بسیاری از سران کشورهای جهان بر همکاری با نخست وزیر جدید انگلستان تأکید کردند؛ به طوری که آنجلا مرکل صدراعظم آلمان گفت در انتظار همکاری با ترزا می است.

ژان کلود یانکر  رئیس کمیسیون اروپا نیز به نوبه خود با ارسال پیامی گرم به ترزا می به مناسبت پست نخست وزیری انگلستان گفت : «امیدوارم در نزدیک ترین زمان ممکن فرصت یک دیدار داشته باشیم». در واشنگتن هم کاخ سفید از ایجاد روابط کاری قوی با می ابراز امیدواری کرد و پیام تبریکی برای وی فرستاد.

از سوی دیگر، کرملین گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آمادگی انجام گفت و گوی سازنده و همکاری با نخست وزیر جدید انگلستان در مورد مسائل مربوط به روابط دو جانبه و دستور کار بین المللی را دارد.