ثبت ۱۵ مورد نقض در مناطق مختلف * درخواست کمیسیون سوریه برای ایجاد گذرگاه های امن

سوری ها در حال گشت و گذار در یکی از خیابان های دمشق در اولین روز آتش بس – عکس از خبرگزاری فرانسه

سوری ها در حال گشت و گذار در یکی از خیابان های دمشق در اولین روز آتش بس – عکس از خبرگزاری فرانسه

سوریه روز گذشته شاهد اولین آتش بس میان نظام و مخالفان در «مناطق سبز» بود که روسیه آن ها را مناطقی طبقه بندی کرده است که اجرای آتش بس را پذیرفتند. این در حالی است که نبردها در مناطق تحت سیطره سازمان داعش ادامه یافت، و داعش روز گذشته حمله غافلگیرانه ای بر شهر تل ابیض، که اکثریت ساکنان آن کرد سوری هستند انجام داد.

«آتش بسی» که کارشناسان پیش بینی می کنند تنها ده درصد از خاک سوریه را در بر می گیرد، شاهد چندین مورد نقض بود، که ائتلاف مخالفان سوری در طول خط درگیری میان نظام و مخالفان ۱۵ مورد از آن ها را ثبت کرد. در همین حال بر اساس برخی گزارش ها به نقل از مقامات اطلاعاتی در اروپا و اسرائیل، آتش بس می تواند عواقب ناخواسته ای، به منظور افزایش کنترل قدرت به دست رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه در چند سال آینده را داشته باشد. مهم تر از این شاید موفقیت آتش بس اعلام شده منجر به تجزیه غیر رسمی کشور شود، با وجود این که هدف اعلام شده از سوی غرب، حفظ تمامیت ارضی سوریه است.

در همین راستا، سرگئی لاورورف وزیر خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی وی در تماسی تلفنی از به اجرا در آمدن آتش بس در سوریه استقبال کردند.

از سوی دیگر، «کمیسیون عالی مذاکرات» سوریه، برای تحقق جدیت آتش بس خواستار ایجاد گذرگاه های امن برای آوارگان و مهاجران شد. در عین حال ژنرال سرگئی رودسکوی، رئیس اتاق عملیات ستاد ارتش روسیه اعلام کرد که جنگنده های روسیه روز گذشته تمام عملیات خود را در منطقه ای که آن را «منطقه سبز» سوریه توصیف کرد، متوقف کرد. منطقه سبز مناطقی را شامل می شود که گروه های مسلح در آن جا مستقر هستند و درخواست هایی برای پیوستن به آتش بس ارسال کردند.