هادی فرمانده نیروهای ویژه که به «انصار الله» نزدیک است را برکنار می کند و به صنعا منتقل می کند

عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن در دیدار با سران قبایل (عکس از الشرق الأوسط)

عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن در دیدار با سران قبایل (عکس از الشرق الأوسط)

روز گذشته عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن درخواست کرد که گفتگوهای بین نیروهای سیاسی در یمن، که با نظارت سازمان ملل برگزار می شود، به مقر شورای همکاری خلیج در ریاض منتقل شود.

منابع آگاه گفتند که هادی، در دیدار با تعدادی از شیوخ قبایل جنوبی یافع، در عدن، خواستار انتقال گفتگوها به پایتخت عربستان شد، وی با اشاره به حوثی ها و حزب کنگره خلق به ریاست علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق گفت: «حال که برخی از طرف ها منقل کردن گفتگوها را از صنا به عدن یا تعز رد می کنند بهتر است این گفتگوها به ریاض منتقل شود».

چند ساعت بعد، یک منبع دولتی یمن به «الشرق الأوسط» گفت که حزب صالح و حوثی ها عملاً دعوت هادی را رد کردند، ولی وی چگونگی برخورد رئیس جمهور یمن را با عدم قبول آنها، توضیح نداد. این در حالی است که اخباری مبنی بر تلاش پادشاهی عمان برای میزبانی جلسات گفتگوی سیاسی منتشر شده است، و پادشاهی عمان تنها کشور خلیجی است که سفارت خود را در صنعا نبست و همچنین روابط خوبی با یمن و ایران دارد.

از سوی دیگر، رئیس جمهور یمن با صدور حکمی، سرتیپ عبدالحافظ محمد السقاف فرمانده نیروهای ویژه امنیتی در استان عدن را، که از نزدیکان حوثی ها است، برکنار کرد و پس از تعیین او به عنوان وکیل ثبت احوال، وی را به صنعا منتقل کرد و به جای او سرتیپ ثابت مثنی ناجی جواس را به رهبری عملیات استان تعیین کرد.

در مقابل، حوثی ها، به درخواست اتحادیه عرب از هادی به عنوان رئیس جمهور یمن برای شرکت در نشست سران این اتحادیه که قرار است در ماه جاری در مصر برگذار شود، اعتراض کردند و خواستار تجدید نظر در آن شدند.