الجبیر: تهران باید انتخاب کند… دولت یا انقلاب * شورای همکاری به اتخاذ اقدامات بیشتر اشاره کرد

عکسی دسته جمعی از وزرای خارجه کشورهای خلیج در نشست شورای همکاری خلیج در ریاض و در گوشه تصویر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی – عکس از خالد الخمیس

عکسی دسته جمعی از وزرای خارجه کشورهای خلیج در نشست شورای همکاری خلیج در ریاض و در گوشه تصویر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی – عکس از خالد الخمیس

شش کشور عضو شورای همکاری خلیج در جلسه وزرای خارجه این کشورها در ریاض، همبستگی کامل خود با عربستان سعودی را اعلام کردند و اشاره کردند که اقدامات مناسبی برای جلوگیری از حملات تروریستی بر هیئت های دیپلماتیک این کشور در ایران اتخاذ خواهند کرد.

شورای وزیران خارجه کشورهای همکاری خلیج به ریاست عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، دخالت های ایران در امور داخلی عربستان ، از طریق تصریحات خصمانه و تحریک آمیز درباره اجرای احکام شرعی اعدام در حق برخی از تروریست ها در این کشور را محکوم کردند و این تصریحات را تحریک مستقیم برای حمله به هیئت های دیپلماتیک عربستان سعودی دانستند.

الجبیر گفت: « اگر ایران به سیاست های خود ادامه داد کشورهای خلیج اقدامات بیشتری را بررسی خواهند کرد، و این امر با گذشت زمان روشن خواهد شد». وی افزود: «ایران از ۳۵ سال پیش و بعد از انقلاب، از تروریسم بر ضد عربستان سعودی حمایت می کند و میزبان متهمان تروریسم است، و اقدامات آن تهاجمی است، و بر تجزیه جوامع و ملت ها بر اساس مذهبی و فرقه ای تلاش می کند». الجبیر ادامه داد: «ایران باید میان دولت و انقلاب یکی را انتخاب کند، اگر انتخاب کند که دولت باشد باید مانند یک دولت عاقلانه عمل کند ، اما اگر بخواهد انقلابی باشد، تعامل با آن بسیار سخت و غیر ممکن خواهد بود». وی ابراز امیدواری کرد که اتحادیه عرب موضعی بر ضد دخالت های ایران در امور کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم اتخاذ کند.

وزرای خارجه عرب امروز برای بررسی پیامدهای موضع ایران نشست فوق العاده ای برگزار خواهند کرد، و پیش بینی می شود که کشورهای عربی بر اقداماتی که باید برای حمایت منطقه از اقدامات خصمانه ایران و دخالت هایش در امور کشورهای عربی و همچنین حمایت این کشور از تروریسم در سوریه و یمن و بحرین و مناطق دیگری در منطقه عربی و خارج از آن اتفاق نظر داشته باشند.