اغلب ربوده‌شدگان و زندانیان یمن در زندان‌های حوثی‌ها به سر می‌برند

قاهره: علی ربیع

ائتلاف رصد موارد نقض حقوق بشر در یمن از دستگیری و ربوده شدن ۱۸ هزار یمنی خبر داد که اکثر آنها در زندان‌های حوثی‌ها به سر می‌برند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، این ائتلاف خواستار تمرکز مذاکرات صلح یمن در سوئد بر وضعیت انسانی یمن شد.
این ائتلاف در بیانیه‌ای ضمن استقبال از این مذاکرات و تأیید تلاش‌ها برای ایجاد راه‌حلی سیاسی در جهت رفع بحران کنونی یمن و توقف جنگ، خواستار قرار دادن وضعیت انسانی شهروندان در اولویت‌های مذاکرات صلح شد.
این ائتلاف همچنین بر اهمیت آزادی تمام زندانیان، ربوده‌شدگان و اسرا بنا بر توافق اولیه حوثی‌ها و هیئت دولت قانونی یمن تأکید کرد.
ائتلاف رصد موارد نقض حقوق بشر در یمن اعلام کرد براساس آمار گروه‌های رصد خود ۱۸ هزار و ۳۲۱ زندانی و ربوده شده از ۲۰ استان یمن وجود دارند که ۹۲ نفر از آنها زن و ۳۴۹ نفر کودک هستند.
براساس بیانیه ائتلاف بیشتر این افراد در شهر صنعا و حاشیه‌های آن ربوده یا زندانی شدند و بیشتر آنها مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.
این ائتلاف در بیانیه خود همچنین بر ضرورت اتخاذ تدابیری فوری برای جلوگیری از وقوع فاجعه‌ای انسانی در کشور، حمایت از وضعیت آشفته اقتصاد و تقویت ارز یمن تأکید کرد و نسبت به وقوع قحطی برای ۱۸ میلیون یمنی هشدار داد.
علیرغم امیدواری ناظران مذاکرات صلح به دستیابی موفقیت در خصوص اسرا و زندانیان، همچنان مشکلات زیادی بر سر راه این پرونده وجود دارد که از جمله آنها پایبندی حوثی‌ها به توافقنامه‌ها و عدم وجود ضمانت برای آزادی زندانیان است که اغلب آنها از شهروندان و فعالان مناطق تحت کنترل حوثی‌ها هستند.
به اذعان منابع حقوقی یمنی، علیرغم برگزاری مذاکرات سوئد به رهبری سازمان ملل اما حوثی‌ها همچنان روزانه به کارشکنی خود ادامه می‌دهند و شهروندان را می‌ربایند. در واقع این موضوعی است که ناظران معتقدند که حوثی‌ها با اصرار بر آن نشان می‌دهند که خواهان رسیدن به صلح نیستند.