درخواست توقف نقض مواد قطعنامه ۱۷۰۱ «در دریا، آسمان، زمین، و زیرزمین»

نیویورک: علی بردی

برخی منابع دیپلماتیک در نیویورک به «الشرق الاوسط» گفتند که اعضای شورای امنیت سازمان ملل در جلسه پشت درهای بسته، به توافق رسیدند که دربارهٔ اتهامات اسرائیل به «حزب‌الله» دربارهٔ حفر تونل‌ها در مرز لبنان-اسرائیل تحقیقات بیشتری صورت گیرد.
آنها همچنین تأکید کردند که نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفل) همه مأموریت‌هایشان را انجام دهند و یگان‌های ارتش لبنان مانع هرگونه نقض مواد قطعنامه ۱۷۰۱ بشوند.
این جلسه پشت درهای بسته به پیشنهاد فرانسه برگزارشد آن هم برای پیش دستی کردن بر تلاش ایالات متحده برای برگزاری جلسه علنی برای دامن زدن به آنچه اسرائیل «تونل‌های تروریستی» می‌نامد که «حزب‌الله» در خط آبی ایجاد کرده‌است.
خط آبی پس از جنگ ۲۰۰۶ و براساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت در جنوب لبنان ترسیم شد.
بر سر برگزاری جلسه علنی در روز چهارشنبه آینده به درخواست ایالات متحده توافق شد، به این امید که تا آن زمان دلایل بیشتر به دست آید و اتفاقات بیشتری رقم بخورد. گفتنی است که نماینده اسرائیل دانی دانون شاید برای حضور در این نشست درخواست بدهد تا به گفته خودش «دلایل محکم» بر وجود «تونل‌های تروریستی حزب‌الله» ارائه کند.
در این میان یک دیپلمات به «الشرق الاوسط» گفت، باید هر نوع نقض مواد قطعنامه سازمان ملل مربوط به لبنان در زمین، دریا، هوا و حتی اگر زیر زمین باشد متوقف شود».
در جلسه پشت درهای بسته، اعضای شورای امنیت به گزارش معاون دبیرکل در امورعملیات حفظ صلح، الکساندر زویف گوش دادند.
این گزارش براساس نتایج اولیه‌ای که توسط فرمانده «یونیفل» ژنرال ستفانو دل کول تهیه شده که در آن می‌گوید «براساس نتایج بررسی منطقه، یونیفل می‌تواند وجود تونل در این مکان را تأیید کند» جایی نزدیک منطقه مستعمره مشرف و می‌افزاید «آنچه بسیار اهمیت دارد ترسیم تصویر کامل از این حادثه خطرناک است».
او توضیح داد که ژنرال دیل با فرمانده منطقه شمالی ارتش اسرائیل ژنرال یووال ستریک دیدار داشته که گفته ورودی‌های تونل‌ها در شهرک رامیه در سمت لبنانی مرز وجود دارند.
زویف برای اعضای شورای امنیت توضیح داده که نیروهای سازمان ملل «ساخت تونل در بخش لبنانی را مشاهده نکردند» با علم به اینکه «اختیارات داده شده به یونیفل به آنها اجازه ورود و بازرسی در املاک خصوصی و منازل مردم را نمی‌دهد مگر با همراهی یگان‌های ارتش لبنان که آنها هم باید مجوز قضایی دریافت کنند».
او اشاره کرد که «در مشاهده میدانی مشخص شد که آنجا تونل‌هایی وجود دارد اما نمی‌دانیم این تونل‌ها به کجا منتهی می‌شوند و ورودی این تونل‌ها کجاست. به همین دلیل کار به تحقیقات وسیع‌تری نیاز دارد تا واقعیت و پیچیدگی مربوط به این تونل‌ها مشخص شود».
اعضای فرانسوی، هلندی و سوئدی شورای امنیت تأکید کردند که «بسیار مهم است که یگان‌های یونیفل مطابق مقررات و همراهی معمولی نیروهای مسلح لبنان بدون هیچ مانعی، موفق به اجرای همه مأموریت‌هایی که در قطعنامه شماره ۱۷۰۱ به آنها محول شده بدون هیچ مانعی بشوند».
آنها اعلام کردند مخالف «هر نوع نقض تصمیمات بین‌المللی هستند که مانع از وجود افراد مسلح و سلاح خارج از حوزه حکومت لبنانی میان جنوب لیطانی و خط آبی می‌شود. همچنین مخالف هرگونه نقض حاکمیت لبنان‌اند».
آنها تأکید می‌کنند «باید ارتش لبنان و دیگر نیروهای امنیتی تابع حکومت‌ها با همکاری یونیفل کنترل کامل منطقه را در دست بگیرند».
آنها همچنین بر «فعال‌سازی نقش پرنگ‌تر ابزار سه گانه بین نیروهای بین‌المللی و دو طرف اسرائیلی و لبنانی درطرح همه مسائل مربوط به نقض‌ها و حل و فصل آن با همکاری و مشورت یونیفل» تمرکز می‌کنند.
برخی نمایندگان نیز به نقض مکرر حاکمیت لبنان و مصوبه‌های سازمان ملل توسط اسرائیل اشاره می‌کنند از جمله ادامه اشغال بخش شمالی شهرک غجر و منطقه مجاور آن در شمال خط آبی علاوه بر نقض تقریباً روزانه آسمان لبنان.
نماینده آمریکا تلاش کرد موافقت شورای امنیت را برای محکومیت اقدامات «حزب‌الله» در برهم زدن امنیت به دست آورد. نماینده بریتانیا در کنار نماینده آمریکا ایستاد و خواسته‌اش را تکرار کرد.
نماینده روسیه در مقابل گفت «اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند اما نباید روغن بر آتش منطقه ریخت که بسیار شکننده است».
او به حل و فصل مسائل در چارچوب قطعنامه ۱۷۰۱ با به کاربردن ابزار سه‌گانه میان لبنان، اسرائیل و یونیفل دعوت کرد.