عون در حال رایزنی های نهایی برای تشکیل دولت

بیروت: یوسف دیاب

بعد از بازگشت سعد حریری از لندن، انتظار می‌رود که نتیجه تماس‌های وی با میشل عون برای حل بحران تشکیل دولت مشخص شود.
به گزارش «الشرق الاوسط»، این در حالی است که به نظر نمی‌رسد مشکل سنی‌های ۸ مارس حل شده‌باشد از سوی دیگر به نظر می‌آید مشکل دیگری در حال سر برآوردن است که مخالفت برخی احزاب و از جمله حزب‌الله با اعطای «یک سوم معطل» به میشل عون و گروهش است.
پیش از آنکه عون نتیجه مذاکرات خود و اقداماتی که با الحریری اتخاذ می‌کند را اعلام کند، آلان عون عضو حزب «لبنان القوی» عنوان کرد: راه دولت همچنان بسته‌است مادامی که هیچ‌کس نمی‌خواهد از شرط‌های خود کوتاه بیاید.
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» تأکید کرد: رئیس‌جمهور آخرین فرصت را برای نجات وضعیت و اقدام برای تشکیل دولت امتحان می‌کند. اگر محقق شود که هیچ، اگر نشود اقدامی خواهدکرد که هیچ‌کس جز خود او از ماهیت آن با خبر نیست.
در واقع مواضع شخصیت‌هایی از حزب «۸ مارس» که به حزب‌الله نزدیک است باعث به وجود آمدن تفسیرات مختلفی شد که از جمله آنها این است که حزب‌الله دنبال انگیزه‌های جدیدی برای مختل کردن دولت است.
آلان عون در خصوص موضع حزب‌الله نسبت به اختصاص ۱۱ پست وزارتی به رئیس‌جمهور و حزب نیروهای لبنانی گفت: حزب‌الله قبلاً عدم اعتراض خود را اعلام کرده و حریری نیز مجموعه دولتی بر اساس این فرمول تقدیم کرد.
وی افزود: شاید بعضی‌ها می‌خواهند مشکل تأخیر تشکیل دولت را گردن رئیس‌جمهور بیندازند تا دلایل اصلی مشکل را پنهان کنند.
یکی از رهبران جریان «آینده» در گفتگو با «الشرق الاوسط» احتمال داد شاید امیدواری حریری به آنچه میان او و عون اتفاق افتاد در خصوص مشکل سنی‌های ۸ مارس باشد.
وی توضیح داد که دیدار رئیس دولت با این نمایندگان دلیل واقعی بحران دولت نیست.
وی ادامه داد: امکان برگزاری چنین جلسه‌ای در صورت حل مشکل و کمک به قانع کردن آنها به کوتاه آمدن از شرط‌هایشان وجود دارد اما اگر اصرار به اعطای پست وزارتی و مجبور کردن بقیه به اعتراف به اینکه یک حزب پارلمانی هستند داشته باشند این دیدار به تلاش‌ها برای تشکیل دولت کمکی نخواهد کرد.
وی اشاره کرد: سؤال اصلی این است که آیا حزب‌الله دولت را می‌خواهد یا به کارهای خود برای به تأخیر انداختن تشکیل آن به خاطر آنها ادامه می‌دهد؟ این در واقع به نتیجه دیدار عون با هیئت حزب بستگی دارد.
وی تأکید کرد حریری مشکلی با کسب ۱۱ پست وزارتی از سوی عون و گروهش ندارد مگر اینکه حزب‌الله بعد از حل شدن مشکل سنی‌های ۸ مارس، بخواهد از آن مشکلی جدیدی بسازد.
وی افزود: تنها کسی که تشکیل دولت را به تأخیر می‌اندازد حزب‌الله است؛ چرا که توافق میان عون و حریری صورت گرفته‌بود و مراسم تشکیل دولت نوشته شده و آماده بود اما بعد از امتناع حزب‌الله از اعطای اسم‌های وزارتی خود متوقف شد.
وی ادامه داد: قطعاً رئیس‌جمهور نفعی برای تأخیر تشکیل دولت ندارد همان‌طور که حریری نیز از مشکل خوردن ماموریتش خرسند نیست.
احمد حریری دبیرکل جریان «المستقبل» نیز عنوان کرد: حریری تسلیم اراده حزب‌الله و گروه پارلمانی‌اش نمی‌شود و این اتفاق نه امروز، نه فردا و نه ۱۰۰ سال دیگر می‌افتد.
وی تأکید کرد حریری دولتی که حزب‌الله ویژگی‌های آن را مشخص می‌کند، تشکیل نمی‌دهد بلکه دولت او آماده است و رئیس‌جمهور و رئیس‌پارلمان و… از آن باخبر هستند.
وی اشاره کرد: میشل عون در حال ایجاد راه حل است. ما نیز کنار او هستیم تا دولت تشکیل شود.