اعلام مانور نظامی بزرگ بین مصر و عربستان پس از دیدار السیسی با وزیر دفاع عربستان* المعلمی: قطعنامه سازمان ملل در جهت یاری مردم یمن است

1429044321987548000

روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل، با موافقت ۱۴ کشور عضو با پیش قطعنامه ای تحت بند هفتم منشور سازمان ملل، حلقه را بر شورشیان حوثی تنگ تر کرد. در این قطعنامه از شورشیان خواسته شده است از همه مناطق تحت اشغال خود عقب نشینی کنند و تمامی اسلحه خود را بدون قید و شرط تحویل دولت دهند. متن این قطعنامه شامل اعمال تحریم بر ضد رهبر حوثی ها و دو پسر علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن است. ممنوعیت دادن سلاح به رهبران حوثی در این قطعنامه تصویب شده است. در این قطعنامه که کشورهای اردن، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آن را ارائه داده بودند، از کشورهای منطقه خواسته شده است کشتی های ارسالی به یمن که مشکوک به حمل سلاح باشند را بازرسی کنند. دبیر کل سازمان ملل خواستار ارائه گزارشی مبنی بر میزان پایبندی حوثی ها به این قطعنامه، ده روز پس از تصویب آن شد. و در صورتی که به آن پایبند نباشند، شورای امنیت تدابیر جدیدی اتخاذ خواهد کرد. عبدالله المعلمی سفیر عربستان در سازمان ملل پس از جلسه شورای امنیت به روزنامه نگاران گفت که این قطعنامه برای یاری ملت یمن و یاری مردم منطقه است که به ثبات علاقمند هستند.

در همین راستا روز گذشته، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با محمد بن سلمان بن عبدالعزیز وزیر دفاع عربستان، در قاهره دیدار کرد و دو طرف درباره آخرین تحولات منطقه تبادل نظر کردند. بر اساس بیانیه ریاست جمهوری مصر، که پس از این نشست صادر شد، مصر و عربستان توافق کردند که کمیته ای برای اجرای یک مانور استراتژیک بزرگ تشکیل دهند. بنا به گزارش خبرگزاری رویترز این مانو که کشورهای عربی و خلیجی در آن شرکت خواهند داشت در خاک عربستان اجرا خواهد شد.