ارتش ترکیه وارد قرارگاه‌های «یگان‌های کُرد» در منبج شد

آنکارا: سعید عبدالرزاق

منابع ترک از ورود نیروهای ارتش این کشور به همراه گشت نیروهای نظامی آمریکا به برخی از یگان‌های حفاظت از مردم کرد در منبج خبر دادند.
به گزارش الشرق الاوسط این در حالی است که خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفت که تدابیر لازم از مرحله جدید عملیات در منبج را مهیا کرده‌ایم، و با «صبر و حوصله» روابط خودمان با واشنگتن را ادامه می‌دهیم و منتظر نتایج آن نیز هستیم.
وی با حضور در کمیسیون برنامه و بودجه پارلمان ترکیه درباره توضیح آغاز عملیات گشت‌زنی نظامی مشترک با نیروهای آمریکایی در شهر منبج سوریه گفت: «ترکیه از حاکمیت سوریه و عراق بر سرزمین‌های خود و سیاست‌های این دو کشور در این زمینه حمایت می‌کند».
آکار تاکید کرد که ترکیه اجازه نخواهد داد که یک «گذرگاه تروریستی» در شمال سوریه و عراق برقرار شود.
وی با اشاره به اهمیت این عملیات نظامی در سوریه گفت: «آنکارا در جلسات رسمی و غیررسمی با هم‌پیمانان خود این موضع‌گیری را اعلام کرده است که به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد چنین راهرویی در مرزهای جنوبی خود ایجاد شود».
وزیر دفاع ترکیه توضیح داد، که ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، اعلام کرد گروه تروریستی «داعش» در منبج را با همت یگان‌های محافظت از مردم کرد در این شهر از بین می‌برد، و پس از اتمام این عملیات از این شهر خارج می‌شود، اما واشنگتن پس از نابودی داعش به وعده‌های خود در این زمینه عمل نکرد.
وی افزود که پس از این تحولات، آنکارا یک نقشه‌راه و اصول امنیتی جهت اجرای یک‌سری تدابیر لازم در منبج اتخاذ کرد.
بر اساس توافق به عمل رسیده بین آنکارا و واشنگتن در ۴ ژوئن گذشته، قرار بود ظرف سه ماه یگان‌های شبه نظامی کُرد از شهر منبج عقب نشینی کنند، و به جای آن نیروهای امنیتی ترکیه و آمریکا به منظور دستیابی به ثبات و امنیت در این شهر را تا تشکیل یک شورای محلی به دست بگیرند.