محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کنونی ایران در مراسم افتتاح شبکه برونمرزی انگلیسی زبان پرس تی وی در ژوئیه سال ۲۰۰۷ - عکس از گتی ایمیجز

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کنونی ایران در مراسم افتتاح شبکه برونمرزی انگلیسی زبان پرس تی وی در ژوئیه سال ۲۰۰۷ – عکس از گتی ایمیجز

با عملی شدن مرحله تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز دوشنبه، سرویس دهنده ارتباطات ماهواره‌ای اروپا (اینتل‌ست) از امروز پخش برنامه‌های شبکه‌های رادیو و تلویزیونی شبکه برون مرزی دولتی ایران از جمله شبکه‌های پرس‌تی‌وی، هیسپان تی وی، العالم و نیز شبکه های جام جم ۱ و ۲ و نیز شبکه سحر و چند شبکه دیگر را در بسیاری کشورها قطع کرده است.

این مسأله دردسری تازه برای رادیو و تلویزیون دولتی ایران محسوب می شود که در سالهای اخیر از طریق شبکه های مختلف علاوه بر پخش برنامه برای ایرانیان خارج از کشور، تلاش می کرده پیام و مواضع خود را به ویژه در زمینه رخدادهای مهم بین المللی از طریق شبکه های انگلیسی، عربی و اسپانیایی زبان به مردم دنیا منتقل کند.

شبکه پرس تی وی پیشتر اعلام کرده بود که شرکت خدمات ماهواره‌ای اینتل‌ست که مقر آن در لوکزامبورگ است با ارسال نامه‌ای به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که در همراهی با تحریم‌های ایالات متحده علیه عزت‌الله ضرغامی، رئیس این سازمان، تصمیم به قطع برنامه‌های شبکه‌های ایرانی گرفته است.

شبکه العالم هم در خبری فوری صبح دوشنبه اعلام کرد که “شرکت‌های بین‌المللی ماهواره‌ای از جمله اینتل‌ست و یوتل‌ست زیر فشار آمریکا پخش برنامه‌های شبکه‌های ایرانی را متوقف کرده‌اند.”

عزت الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیمای ایران توقف پخش شبکه های تلویزیونی این سازمان از ماهواره‌های غربی را نشانه اثرگذاری این شبکه‌ها دانسته و گفته است “امروز قطع شبکه‌های ایران از روی ماهواره‌های مطرح که به ۱۹ بار می‌رسد، نشان دهنده تاثیرگذاری این شبکه‌هاست. آنها حتی تحمل شبکه آی‌فیلم را که فیلم و نمایش پخش می‌کند ندارند.”

ماهواره یوتل‌ست هم اکتبر سال گذشته پخش ماهواره ای شبکه های رادیو تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران را از ماهواره هاتبرد قطع و دلیل آن را تحریم های تازه اروپا علیه ایران اعلام کرده بود، اما صدا و سیمای ایران از طریق مذاکره مستقیم با صاحبان ماهواره هاتبرد و از طریق بعضی شرکت های کوچک تر مستقر در کشورهای مختلف توانسته بود تصویر شبکه های خود را دوباره بر روی ماهواره قرار دهد.

اعتراض جمهوری اسلامی ایران به قطع پخش این شبکه های تلویزیونی در حالی صورت می گیرد که این کشور خود از چند سال پیش به ارسال پارازیت و ایجاد اختلال در پخش شبکه های ماهواره ای در ایران می پردازد، هر چند تهران خود هرگز به این اقدام اعتراف نکرده و معمولا درباره آن سکوت کرده است.

در پی ایجاد اختلال برای شبکه های چون بی بی سی فارسی، ار اف ای، دویچه وله و صدای آمریکا در ایران پس از اتفاقاتی که در پی انتخابات سال ۱۳۸۸ رخ داد، این شبکه ها و همچنین مقامات اتحادیه اروپا به صورت رسمی از حکومت ایران انتقاد کرده اند.

اقدام اخیر اینتل ست در قطع شبکه های ایرانی، چه در تلافی اختلال در پخش شبکه های ماهواره ای فارسی زبان اروپایی باشد و چه به علت تحریم مقامات صدا و سیمای ایران، در هر حال شکلی جدید از اقدامات سختگیرانه علیه جمهوری اسلامی است.

باید دید در هفته های آینده مقامات صدا و سیمای ایران و دیگر مقامات فرهنگی این کشور چطور می توانند برای این چالش جدید چاره ای بیاندیشند.

بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ایران در مصاحبه با واحد مرکزی خبر، قطع شبکه های برون مرزی صدا و سیما را اقدامی غیرقانونی دانسته و گفته است: “این حرکت مغرضانه و بی‌منطق به علت بیان حقایق تحولات مهم در جهان از سوی رسانه ملی ایران بود.”

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ایران گفت: “طرحی دو فوریتی به امضاء ۶۰ نماینده مجلس شورای اسلامی تهیه شده که بر اساس آن با اختصاص اعتبار به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ماموریت داده می شود با همکاری بنگاه‌ها وخبرگزاری‌های مستقل امکان پخش شبکه‌های ایرانی در جهان فراهم شود.”