اولین حضور رسمی طالبان در یک نشست بین‌المللی در مسکو

مسکو: رائد جبر

دوره سوم نشست افغانستان روز گذشته با مشارکت تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در مسکو برگزار شد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، دولت افغانستان به دلیل وجود طالبان در این نشست، حضور کمرنگ‌تری داشت.
علیرغم اینکه افغانستان به این دلیل که این دوره محدود به نمایندگان رسمی دولت‌ها نبود، آن را به رسمیت نشناخت اما راه مذاکره میان حاجی دین محمد نماینده «شورای عالی صلح در افغانستان» و حاجی عباس ستانکزی رئیس دفتر سیاسی طالبان را باز گذاشت.
وزارت خارجه افغانستان با بیانیه‌ای این نشست را آغاز کرد که در آن تأکید شده‌بود عملیات صلح باید با رهبری و اداره جمهوری اسلامی افغانستان باشد.
در این بیانیه آمده‌است: بر مبنای اصول و تصمیمات نشست تاشکند و کابل، دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان باید به‌طور مستقیم به گفت و گو بنشینند؛ ما بر اصول پذیرفته شده جلسات کابل و تاشکند که متکی بر اجماع داخلی و بین‌المللی برای چگونگی پیشبرد روند صلح است تأکید می‌کنیم و هیچ نماینده‌ای نیز به نشست مسکو نفرستادیم.
در ادامه دولت افغانستان در این بیانیه خواست تا بر اساس تفاهمات صورت گرفته میان افغانستان و روسیه، این نشست منجر به گفت و گوهای مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان شود، و اجازه هیچگونه استفاده ابزاری از این نشست به گروه طالبان داده‌نشود.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز با تأکید بر اینکه هدف این نشست جستجوی راهی برای مصالحه ملی کشور است عنوان کرد مشارکت هیئتی از طالبان و هیئتی از شورای عالی صلح، نقش مهمی در ایجاد زمینه برای آغاز مذاکرات مستقیم میان طالبان و دولت افغانستان دارد.
وی از آمادگی کشور خود برای همکاری با دیگر کشورها در جهت حل بحران سیاسی افغانستان سخن گفت و افزود «مسئله افغانستان تنها با توسل به طرق سیاسی و صرفاً با حضور تمامی گروه‌ها و قشرها این کشور حل خواهد شد».
وی همچنین اظهار کرد که تعلل در گفتگوی مستقیم باعث ایجاد فرصت‌های بیشتری برای تبدیل شدن افغانستان به مکانی برای تروریسم خواهدشد؛ چرا که داعش در نظر دارد این کشور را تبدیل به پایگاهی برای تروریسم در آسیای میانه کند و در این راه از حمایت‌های خارجی برخوردار است.
احسان طاهری سخنگوی شورای عالی افغانستان نیز بر آمادگی برای مذاکرات با طالبان بدون هیچ پیش‌شرطی تأکید کرد.
وی عنوان کرد که این شورا در جلسه غیرعلنی از تمایل خود در این خصوص سخن گفت اما طالبان هیچگونه پاسخی در خصوص تعیین زمان و مکان گفتگو نداد.
وی با تأکید بر اینکه نشست مسکو سکویی برای مذاکره نبوده و فقط راهی برای آغاز مذاکرات صلح است خواستار احترام به نظر ملت و دولت افغانستان برای به دست گرفتن عملیات صلح توسط دولت افغانستان شد.
در این میان هیئت طالبان که متشکل از پنج تن از اعضای گروه طالبان شامل محمدعباس ستانکزی، عبدالسلام حنیفی، شهاب‌الدین دلاور، ضیاالرحمان مدنی و محمدسهیل شاهین بود، اعلام کرد که با هیئت کابل گفتگوی مستقیم نداشته و پیش‌شرطی برای شرکت در نشست افغانستان نداشته‌است اما از نظر آنها تنها راه تأمین امنیت در افغانستان خارج شدن نیروهای خارجی از این کشور است.
آنها خواستار آزادی کشور خود و آبادانی آن هستند به همین دلیل می‌خواهند با آمریکا گفتگو کنند تا نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند و اگر هر گونه نگرانی در خصوص امنیت این کشور دارند طالبان آمادگی کنترل آن را دارد.
آنها تأکید کردند بعد از خروج بیگانگان نوبت مذاکرات در خصوص قانون اساسی، حقوق بشر و زن، مواد مخدر و مسائل داخلی خواهد رسید.
در این میان به نظر می‌رسد شرط طالبان مشکل اساسی برای گفتگوی مستقیم است.
نمایندگان شورای عالی افغانستان اعلام کردند که نبود هیچ پیش‌شرطی از اصول گفتگو است که همه کشورهای حاضر آن را تأیید کردند اما این نشست بیانیه‌ای پایانی و سندی توافقی مشترک در برنداشت.
محافل روس نیز بر ضرورت ادامه نشست مسکو برای تقویت فرصت‌های تسویه حساب سیاسی تأکید کردند.
زامیر کابولوف رئیس دپارتمان آسیای وزارت امور خارجه روسیه در این باره اعلام کرد که مسکو در نشست ژنو در خصوص افغانستان شرکت خواهد کرد و وی در آن از اولین مشارکت طالبان در یک نشست بین‌المللی صحبت خواهد کرد تا شاید تلاش‌های روسیه در این خصوص مورد حمایت قرار بگیرد.