واشینگتن: هبه القدسی

رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز گذشته برای حضور در صدمین سالگرد آتش‌بس جنگ نخست جهانی روانه پاریس شد تا به همراه بسیاری از سران کشورهای جهان این روز را گرامی بدارد.
به گزارش الشرق الاوسط، بسیاری از مسولان کاخ سفید اظهار کردند که دونالد ترامپ این فرصت را غنیمت خواهد شمرد تا به همگان یادآوری کند که آمریکا در بازگشت صلح به قاره اروپا نقش بنیادینی بر عهده داشت. نقشی که تاکنون ایالات متحده علی‌رغم هزینه‌های گزاف، آن را برای اروپا ایفا می‌کند.
ساعاتی دیگر قرار است دونالد ترامپ با ایمانویل ماکرون دیدار کند.
همچنین دونالد ترامپ امشب در ضیافتی مشارکت خواهد داشت که در آن بسیاری از سران کشورها از جمله ولادیمیر پوتین شرکت دارند.
روز یکشنبه نیز قرار است رئیس ایالات متحده در مراسم یکصدمین سالروز جنگ نخست جهانی در پاریس مشارکت نماید.
مسئولان کاخ سفید اعلام کردند که گفتگوی ماکرون و ترامپ یک ساعته بوده و طی آن دربارهٔ مسایل سوریه و تحریم‌های ایران و مسئله یمن گفتگو خواهند کرد.
ترامپ چندی پیش تصریح کرد که در پاریس با همتای روسی خود دیدار نخواهد کرد و شاید در گردهمایی مجموعه بیست در آرژانتین باهم دیدار نمایند.
او در این میان بار دیگر بر روابط خوب خود با پوتین تأکید کرد.
در دیدار ترامپ از پاریس او به شهر بیلو وود که شدیدترین نبردهای میان آمریکا و آلمان در آن به وقوع پیوست خواهد رفت.
شهری که در آن حدود ۱۸۰۰ آمریکایی برای آزاد سازی آن در نبرد با آلمان‌ها جان باختند.
در طول جنگ نخست جهانی ۱۱۶۰۰۰ سرباز آمریکایی به قتل رسیدند.
سفر ترامپ به پاریس در حالی صورت می‌گیرد که روابط او با بسیاری از سران اروپایی دچار رکود شده و آنان همواه نسبت به سیاست‌های او شک داشته و خیلی از تصمیمات سیاسی او را نمی‌پسندند.
ماکرون در گفتگویی با یک شبکه اروپایی اظهار کرد که «من آن روزی را می‌بینم که ترامپ از معاهده خلع سلاحی که در نیمه دهه هشتاد در بحبوحه بحران موشکی به امضا رسیده، خارج می‌شود. در این صورت قربانی چه کسی خواهد بود؛ بدون تردید اروپا».