مسکو: رائد جبر

روز گذشته وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که مقدمات برگزاری دور جدیدی از مذاکرات «آستانه» به اتمام رسید و این نشست فردا برای دو روز آغاز به کار خواهد کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، وزارت خارجه قزاقستان همچنین تأکید کرد که همه دعوت شدگان به این نشست آمادگی خود را برای حضور اعلام و معارضان سوری به ریاست رئیس حکومت موقت، احمد طعمه، مشارکت خواهند کرد.
این منبع همچنین اضافه کرد که اپوزیسیون سوری در این نشست با ۱۳ نماینده حضور خواهد رساند؛ هر یک از این نماینده‌ها به جبهه خاصی منتسب هستند که در این میان برخی از معارضان مسلح را نیز دربردارد.
از سوی دیگر، خیرت عبدالرحمنوف وزیر خارجه قزاقستان اظهار کرد که سازمان ملل متحد نیز در این نشست مشارکت خواهد کرد؛ هر چند که تاکنون سطح مسئولان سازمان بین‌الملل که در این مذاکرات حضور خواهند یافت مشخص نشده‌است.
روزهای گذشته آستانه به‌طور ضمنی اعلام کرده بود که این امکان وجود دارد کشورهای بیشتری از منطقه در این نشست حضور پیدا کنند، اما به نظر می‌آید که تلاش آستانه برای رسیدن به این هدف چندان موفق نبوده و مشارکت کنندگان تنها کشورهاهی ترکیه ایران و روسیه خواهند بود.
یک مقام مسئول در وزرات خارجه قزاقستان اظهار کرد که تلاش این نشست بر محور اوضاع ادلب، و کارهای صورت گرفته برای تشکیل کمیته قانون اساسی، و برنامه روسیه برای بازگشت آوارگان، تمرکز خواهد یافت.
او همچنین اضافه کرد که در این نشست به پرونده‌های ربوده شدگان، اسرای جنگی و تحویل اجساد کشته شدگان به خانواده‌های خود رسیدگی می‌شود و این بررسی با مشارکت نمایندگان مهاجرت سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی خواهد بود.
از سوی دیگر، رئیس هیات اعزامی معارضان سوری به آستانه، احمد طعمه، از تصمیم برای مشارکت در این مذاکرات دفاع و اضافه کرد که «این سکو تنها راه فعال برای رسیدن به برون رفتی از بجران سوریه است».
او همچنین عنوان کرد که امیدوار است مسئله فهرست سوم کمیته قانون اساسی به راه حل توافقی رسد.
او رسیدن به یک توافق دربارهٔ کمیته قانون اساسی را بزرگترین مسئله این نشست عنوان کرد.
گفتنی است که پیش از این حکومت سوری و معارضان هر کدام فهرست‌های پیشنهادی خود را برای حضور در کمیته قانون اساسی اعلام کرده بودند و اختلاف بر سر فهرست سوم که از سوی سازمان ملل پیشنهاد می‌شود همچنان ادامه دارد.
یکی از توافقات نشست سوچی این بود که کمیته قانون اساسی را به سه بخش تقسیم کرد که هر بحش ۵۰ نماینده را درون خود دارد.