تونس: المنجی السعیدانی

خالد شوکات عضو برجسته حزب «نداء تونس» و سخنگوی سابق دولت الحبیب الصید درباره احتمال کودتای نظامی در تونس هشدار داد.

او گفت «اگر همین رویکرد دولت کنونی ادامه پیدا کند وقوع کودتای نظامی چندان بعید نیست. بحران در حال افزایش و اوضاع پیچیده تر می شود که همین منجر به افزایش کشمکش های سیاسی و رواج سیاست های عوامگرایانه می شود.»

او در گفتگوی رادیویی خاطر نشان کرد «چنانچه دولت کنونی نرود کشمکش های سیاسی در تونس بالا می گیرد. این تنها منجر به بیراهه رفتن اقتصاد ملی و هرج و مرج نمی شود بلکه احتمال وقوع کودتای نظامی هم افزایش پیدا می کند.»

او خطاب به سران جنبش النهضه (گروه اصلی طرفدار دولت کنونی که با ادعای حفظ ثبات سیاسی کشور از دولت حمایت می کنند) گفت «به برادرانم در جنبش النهضه می گویم که اگر به حمایت از این دولت ناکام و شکست خورده و عوامفریب ادامه دهید باید مسئولیت عواقب آن را به عهده بگیرید.. این تهدید نیست بلکه دعوت به آگاهی نسبت به شرایط خطرناک کنونی است».

ناجی الجمل نماینده مجلس وابسته به جنبش النهضه در واکنش به اظهارات شوکات گفت «حالا اینکه خالد شوکات درباره احتمال کودتای نظامی در صورت عدم استعفای دولت کنونی حرف بزند ممکن است بیانگر تمایل شخصی یا تمایل سیاستمداران دیگری هم باشد. اگر ارتش تونس می خواست در سیاست دخالت کند به شکل بهتری دخالت می کرد.»

تحلیلگران سیاسی می گویند جنبش النهضه هدف اصلی این انتقادها و هشدار قرار دارد چه اینکه این گروه بیش از احزاب دیگر بر ماندن الشاهد در سمت خود تاکید می کند. علاوه بر این، در رسانه ها هم مطالبی با عنوان «چه کسی شجاعت کوتاه آمدن از موضع خود برای حل بحران سیاسی تونس را دارد» منتشر شده است. همزمانی این دو رویداد اتفاقی نیست.

شوکات ، پیشتر با انتشار گزارشی با عنوان «ارزیابی عملکرد یوسف الشاهد (از سپتامبر ۲۰۱۶ تا سپتامبر ۲۰۱۷) خواستار برکناری دولت کنونی شد.