حوثی خواستار تشکیل جلسه برای پایان دادن به بحران شد.. مشاور هادی به {الشرق الأوسط}: فشارهایی بر هادی برای پس گرفتن استعفایش

عکسی که در شبکه ها ی اجتماعی منتشر شد و گفته می شود بن مبارک مدیر دفتر ریاست جمهوری یمن را وسط دو نفر از رهبران حوثی لحظاتی پیش از آزادی نشان می دهد

عکسی که در شبکه ها ی اجتماعی منتشر شد و گفته می شود بن مبارک مدیر دفتر ریاست جمهوری یمن را وسط دو نفر از رهبران حوثی لحظاتی پیش از آزادی نشان می دهد

برخی منابع در صنعا تأکید کردند که جماعت حوثی بعد از ظهر روز گذشته، دکتر احمد بن عوض بن مبارک، رئیس دفتر ریاست جمهوری یمن را پس از ۱۱ روز از ربوده شدن وی توسط کمیته های مردمی حوثی در مرکز صنعا، آزاد کردند. این منابع گفتند که هیئتی از بزرگان قبایل استان شبوه پس از گفتگو با حوثی ها که با نظارت جمال بنعمر، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، برگزار شده بود، بن مبارک را تحویل گرفتند. تا ساعت های پایانی روز گذشته مشخص نشد که آیا مسؤل آزاد شده یمنی، شروط حوثی های را پذیرفته است یا خیر.

یک منبع ریاست جمهوری یمن پیش از آزادی بن مبارک به « الشرق الأوسط» گفته بود که حوثی ها شرط کردند که وی باید فوراً یمن را ترک کند. این منبع افزود: «حوثی ها با تصویب لایحه ای از اتهامات تصمیم گرفتند بن مبارک را مجازات کنند». این منبع همچنین گفت که گفتگوهای مرتبط با «بن مبارک» را یک هیئت قبیله ای از استان شبوه که بن مبارک به آنجا تعلق دارد، تحت نظارت فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برگزار می شود.

منابع آگاه ادامه دادند که مدیر دفتر ریاست جمهوری، تسلیم شدن به شروط حوثی ها برای آزادی خود را نپذیرفت و خواستار عذر خواهی رسمی از سوی جماعت حوثی برای ربودن و بد نام کردن وی شد.

در همین راستا، عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی ها در شمال یمن، استعفای عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن را «گامی ناهنجار ، غیر مسالمت آمیز و مانور سیاسی غیر موفق» توصیف کرد.

عبدالملک الحوثی در پیام تلوزیونی روز گذشته خود از جامعه بین المللی خواست از سرعت انتقال مساللمت آمیز قدرت در یمن حمایت کنند. وی همچنین از احزاب یمنی خواستار تلاش برای پایان دادن به بحران شد و آنها را به جلسه ای گسترده برای بحث و بررسی اوضاع امنیتی و سیاسی داخلی یمن و تصمیم گیری به سود کشور، در روز جمعه فرا خواند.

دکتر فارس السقاف، مشاور مستعفی رئیس جمهور یمن، به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت: «هادی همچنان در حصر خانگی به سر می برد و حوثی ها کنترل قصر ریاست جمهوری و دفتر ریاستی و ساختمان های سازمانهای امنیت سیاسی و امنیت ملی را به دست دارند». السقاف درباره منصرف شدن هادی از استعفای خود گفت: «هادی تحت فشارهای شدیدی از داخل و خارج برای پس گرفتن استعفای خود قرار دارد». وی با توجه به اعتقاد شخصی خود گفت: «چنانچه هادی استعفای خود را پس گیرد اوضاع به حالت کنونی باقی نخواهد ماند و به حالت اولیه خود نیز باز نخواهد گشت».