گفتگوهای ملک سلمان و اوباما درباره راه حل اختلاف عربها و اسرائیل و تلاشهای مشترک برای مقابله با تروریسم و ایران و سوریه و یمن

ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به هنگام استقبال از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در ریاض (عکس از : بندر الجلعود)

ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به هنگام استقبال از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در ریاض (عکس از : بندر الجلعود)

بنا به اعلام بیانیه عصر روز گذشته دربار سلطنتی، ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در نشستی طولانی در ریاض، پیامدهای اوضاع در یمن و اهمیت تلاشهای مشترک برای مقابله با تروریسم، پرونده هسته ای ایران و طرح صلح عربی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مقامات آمریکایی که در گفتگوهای روز گذشته رئیس جمهور این کشور را همراهی کرده بودند گفتند که گفتگوها با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان بر قضایای داغ منطقه یعنی جنگ ضد سازمان تروریستی داعش و بحران کنونی در یمن متمرکز بود. آنها اشاره کردن که گفتگوها روز گذشته پس از صرف نهار برگزار شد و منافع مشترک بین دو کشور و موضوعاتی که اختلاف بین دو کشور را بر می انگیزد را شامل شد. یکی از مقامات آمریکایی گفت که در گفتگوها به مسئله ثبات بازار نفت پرداخته شد و اینکه ایالات متحده آمریکا انتظار دارد که عربستان علی رغم کاهش قیمتهای نفتی موضع خود را درباره میزان تولید فعلی تغییر ندهد.

باراک اوباما که به همراه همسرش میشل اوباما به عربستان سفر کرده بود با استقبال گسترده مواجه شد و ملک سلمان بن عبدالعزیز در فرودگاه از وی استقبال کرد و پس از پایان گفتگوها شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز وی را بدرقه کرد.

ملک سلمان بن عبدالعزیز در حساب رسمی خود در توییتر توضیح داد که در دیدار با اوباما درباره مشارکت استراتژیک بین دو کشور بحث و تبادل نظر کردند وی همچنین نوشت { از دیدار با اوباما خوشحال شدم و با یکدیگر مشارکت استراتژیک، گسترش همکاری بین دو کشور و کمک به صلح جهانی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم}.

در طی این مذاکرات، اهمیت حل و فصل منازعات عرب ها و اسرائیل با توجه به قطعنامه های بین المللی مربوطه و طرح صلح عربی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین پرونده هسته ای ایران در چارچوب گفتگوهای جاری بین کشورهای مجوعه (۵+۱) و ایران، اهمیت تلاشهای مشترک برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی در تمامی اشکال و مظاهر آن، بحث اوضاع امنیتی منطقه بویژه بحران سوریه و پیامدهای اوضاع یمن مورد بحث و رایزنی قرار گرفت.

و در حوزه اقتصادی، دو طرف بر اهمیت سرمایه گذاری و مبادلات اقتصادی بین دو کشور تأکید کردند. دو رهبر همچنین برای تلاش های مشترک و هماهنگی فشرده بین دو کشور دوست در تمامی زمینه ها برای خدمت به مردم دو کشور و ثبات و امنیت در منطقه و جهان ابراز علاقه کردند.