بیلینگزلی: دولت لبنان از آنچه در فرودگاه و بنادر اتفاق می‌افتد بی‌خبر است

بیروت: الشرق الأوسط

مارشال بیلینگزلی دستیار بخش تأمین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته اعلام کرد که به لبنان سفر کرده تا موضوعات معینی را که در خصوص منع حزب‌الله از نفوذ به بخش بانکداری لبنان است، بررسی کند که از اولویت‌های آمریکا است.
به گزارش الشرق الاوسط، وی تأکید کرد تلاش‌های کشورش برای ممنوعیت حزب‌الله از استفاده از بانک‌های لبنان و کاهش اموالی که از ایران به آن برای انجام فعالیت‌های تروریستی می‌رسد، در حال نتیجه دادن است.
وی حزب‌الله را سرطان ایرانی توصیف کرد که در حال از بین بردن دموکراسی لبنان است.
وی در یک میزگردی که روز گذشته در سفارت آمریکا در بیروت برگزار شد و «الشرق الاوسط» در آن حضور داشت، گفت: حمایت ما از ارتش لبنان و بخش مالی آن ثابت است ومن اینجا هستم تا راهکارهای تقویت روابط و توانایی‌های لبنان و بانک‌ها را برای مقابله با پولشویی بررسی کنم.
وی عنوان کرد منتظر تشکیل دولت هستند؛ چرا که اولویت تشکیل آن است و بعد از آن تصمیم می‌گیرند که حزب‌الله چه وزراتی را برعهده خواهد گرفت. وی تأکید کرد این حزب از وزارت برای به دست آوردن اموال و حمایت از فعالیت‌های تروریستی استفاده خواهد کرد که این مشکل بزرگی خواهد بود.
وی افرود: در نه ماه گذشته حزب‌الله به کسب اموال از خارج از سیستم بانکی و استفاده از آنها برای فعالیت‌های خرابکارانه و مضر خود ادامه داد و باید جلوی این اقدامات با ممنوعیت باز کردن حساب برای افراد ناشناس، قانونگذاری و محدودیت سنی افتتاح کنندگان حساب گرفته شود.
وی ضمن اشاره به اینکه اموالی خارج از سیستم بانکی منتقل می‌شوند و شامل مالیات نمی‌شوند گفت: معتقدم که دولت لبنان از آنچه در برخی فرودگاه‌ها و بنادر آن اتفاق می‌افتد بی‌اطلاع است و این مسئله مهمی است که باید با آن مقابله کنیم.
وی در خصوص برخورد آمریکا با هم‌پیمانان حزب‌الله ضمن اشاره به آگاهی آمریکا از سیستم پیچیدهٔ لبنان گفت: معیارها و مفاهیم کلی وجود دارد که باید بر اساس آنها اقدام کرد… ما منفعتی در فروپاشی مالی لبنان نداریم اما با این حال گروه‌های لبنان را تشویق می‌کنیم که به حزب‌الله اعلام کنند تا از بخش بانکی دور باشد؛ چرا که اگر چنین کاری نکنند باعث به وجود آمدن مشکلات بزرگی برای بانک‌های لبنانی می‌شوند که این حزب مسئول آنها است.
وی در خصوص تحریم های آمریکا علیه بانک‌های لبنان با تأکید بر اینکه برای مذاکره با موضوعات مشخصی با مقامات لبنان و بانک های آن آمده‌است، عنوان کرد: اطمینان زیادی به بانک لبنان داریم و به دلیل روابط محکم با آن می‌توانیم موضوعات را پیش از اینکه تبدیل به مشکل شوند حل کنیم.
وی ضمن رد خرافه‌ای مبنی بر وجود جناج نظامی و سیاسی دیگری از آنِ حزب‌الله، تأکید کرد تمام فعالیت‌های تروریستی این حزب توسط رهبران آن و به خصوص حسن نصرالله اعلام می‌شود.
وی گفت: اروپایی‌ها را از این موضوع با خبر کردیم و اخیراً با پیوستن برخی کشورهای خلیجی توانستیم رهبران مجلس شورای حزب‌الله را در فهرست تروریست‌ها قرار دهیم.
وی ضمن اشاره به اینکه سعی در متوقف کردن تأمین مالی این حزب توسط سازمان‌های مالی لبنان دارند، تأکید کرد هدف آمریکا بانک‌های شیعیان و شیعیان لبنان نیست.
وی در پایان اظهار کرد: حزب‌الله گروهکی تروریستی است که ایران برای ایجاد مشکلات پایه‌گذاری کرده و این کاری است که ایران در مکان‌های دیگر نیز انجام داد، در عراق انجام داد و در یمن سعی کرد به وسیلهٔ حوثی‌ها که حزب‌الله کودکانی را برای جنگ در یمن برای آنها ارسال می‌کند، انجام دهد. این کار با چه منطقی جور در می‌آید؟ برای همین است که سعی می‌کنیم که با دموکراسی لبنان برای مبارزه با این سرطان ایرانی همکاری کنیم.