دبی: مساعد الزیانی

 

سانجی رینا معاون مدیر گروه تلویزیونی فاکس در خاورمیانه می گوید منطقه خاورمیانه سرشار از داستان های در خور بازگویی است. او افزود «شبکه نشنال جئوگرافیک ابوظبی به دنبال به تصویر کشیدن این داستان ها است.»

او گفت شبکه نشنال جئوگرافیک ابوظبی با همکاری شرکت رسانه ای ابوظبی در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد و هدف این گروه دسترسی به مردم عرب است.

سانجی رینا در گفت و گو با «الشرق الاوسط» به محتوای بالای برنامه های این شبکه در زمینه سرگرمی و تفریح اشاره کرد. متن گفت و گو به شرح زیر است:

شبکه نشنال جئوگرافیک چه محتوای ارزشمندی در اختیار مخاطبانش در منطقه قرار می دهد؟

بالابردن سطح آگاهی و شناخت در مورد جهان پیرامون مهم ترین هدف شبکه نشنال جئوگرافیک است. این شبکه در عرض ۱۳۰ سال گذشته برنامه های علمی و سفرهای اکتشافی را مورد توجه قرار داده است. ما با بهره گیری از حمایت های بی نظیر علاقمندان به سفرهای اکتشافی و ماجراجویی و عکاسان و دیگر راویان خبر به دنبال تولید برنامه های الهام بخش و آموزنده و جذاب و نیز سرگرم کننده و مفید هستیم. ما به دنبال تحکیم و ترویج فرهنگ کسب معرفت هستیم و کار ما هم در این حوزه تعریف می شود. ۲۷ درصد درآمدهای نشنال جئوگرافیک به تامین مالی فعالیت های حفظ محیط زیست و آموزشی و تربیتی اختصاص داده می شود. محور فعالیت های این شبکه در اصل حفظ محیط زیست در جهان است. این کار از طریق پخش برنامه هایی برای افزایش آگاهی درباره کره زمین صورت می گیرد. ما با پخش برنامه های مستند که حالا به شهرت جهانی رسیدند در راستای باور عمیق به حفظ کره زمین و آگاهی رسانی در این زمینه فعالیت می کنیم. این برنامه ها همه گروه ها با سلایق مختلف را به خود جذب کردند. کلیه ارگان های نشنال جئوگرافیک مثل شبکه های تلویزیونی و مجله و برنامه کودک و سفرهای اکتشافی و کتاب و نقشه و کالاهای مصرفی و برنامه های سرگرمی به مهم ترین و معروف ترین کانال علمی و سفرهای اکتشافی و ماجراجویانه تبدیل شده اند.

آیا این درباره خاورمیانه هم صدق می کند؟

خاورمیانه فرقی با جاهای دیگر ندارد. ما می کوشیم تا دیدگاه و پیام خود را از طریق برنامه های با کیفیت و هدفمند و با سبک خلاقانه منتقل کنیم. شبکه های پولی نشنال جئوگرافیک در همه کشورهای منطقه قابل دسترسی هستند. هدف ما دسترسی به مخاطبان عرب است و به همین دلیل در سال ۲۰۰۹ شبکه نشنال جئوگرافیک ابوظبی با همکاری شرکت رسانه ای ابوظبی راه اندازی شد. این اولین شبکه جهانی است که به زبان عربی پخش می شود و برنامه های سرگرمی و مستند علمی عرضه می کند. کما اینکه این شبکه اولین کانال رسمی عربی نشنال جئوگرافیک بوده و تنها کانال عربی نشنال جئوگرافیک پولی نیست. نبود برنامه های سرگرمی و واقع گرا در خاورمیانه یکی از دلایل راه اندازی کانال عربی نشنال جئوگرافیک بود. ما می خواستیم تعداد هر چه بیشتری از بیننده ها را در کشورهای عربی جذب کنیم به همین خاطر کوشیدیم تا این شبکه پولی نباشد و از نایل ست و عرب ست پخش شود. بدین ترتیب ۳۰۵ میلیون خانوار در ۱۶۵ کشور در خاورمیانه و منطقه شمال آفریقا می توانند این کانال را مشاهده کنند. ما مخاطبان فراوانی در گروه سنی ۱۵ تا ۳۵ سال داریم. البته ما به این مقدار قانع نیستیم بلکه به دنبال جذب گروه های سنی جوان تر از ۸ تا ۱۳ ساله بودیم و کانال نشنال جئوگرافیک ابوظبی کودکان را هم راه اندازی کردیم. در این کانال ۲۴ ساعته برنامه های علمی و آموزشی برای مخاطبان کودک در خاورمیانه پخش می شود.

کانال نشنال جئوگرافیک ابوظبی کودکان نخستین شبکه عربی مستند برای کودکان است. این شبکه هم با برنامه های علمی و طبیعت برای کودکان علاقمند به جغرافی و حیات وحش و سفرهای اکتشافی و موضوعات تخیلی علمی و فضا به منظور جذب مخاطبان بیشتر به طور رایگان در نایل ست پخش می شود.

چه برنامه هایی معمولا در کانال نشنال جئوگرافیک ابوظبی پخش می شوند؟

برنامه های نشنال جئوگرافیک ابوظبی معمولا به گونه ای هستند که مخاطبانشان در خاورمیانه را به تامل و بازنگری در دیدگاه خود به جهان وامی دارند.  این برنامه ها که به زبان عربی پخش می شود توام با نوآوری هستند و در زمینه موضوعات جذاب علمی و فناوری و تاریخ طبیعت و باستان شناسی و رازهای طبیعت تهیه شده اند. ما استانداردهای تازه ای در زمینه تعداد بینندگان در منطقه ایجاد کردیم. این برنامه ها با کیفیت هستند و برخی از آنها به زبان عربی تهیه می شوند. البته بقیه برنامه های دوبله شده هم با کیفیت هستند. نشنال جئوگرافیک برنامه های متنوعی با تولید بومی پخش کرده از جمله مستندی درباره حج که با همکاری وزارت بهداشت تهیه شد و برنامه ای هم درباره شرکت تولید شیر و لبنیات المراعی در سعودی که به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس شرکت تهیه شد و چندین برنامه دیگر هم تولید بومی داشتیم.

نظرتان درباره مسابقه عکاسی نشنال جئوگرافیک چیست؟

این مسابقه به منظور حمایت و تشویق عکاسان با استعداد در منطقه تهیه شده است. شرکت کنندگان در این مسابقه چند دوره آموزشی در مدرسه عکاسی نیکون در امارات سپری می کنند تا مهارت های فنی و نوآوری را کسب کنند و با هنر عکاسی آشنا شوند. ما در این مسابقه با حمایت از هنر عکاسی در خاورمیانه این فرصت را در اختیار جوانان با استعداد قرار دادیم تا به جایگاه در خور توجهی در آینده شغلی خود برسند. البته ما در آینده مسابقات عکاسی سالانه و برنامه های ویژه ای برای کودکان با استعداد در این زمینه در نظر داریم. مسابقه عکاسی نشنال جئوگرافیک برای کودکان هم در آینده ای نزدیک آغاز می شود. این برنامه به منظور شناسایی کودکان با استعداد در کانال نشنال جئوگرافیک کودکان پخش می شود. این برنامه هم بومی بوده و به منظور حمایت از کودکان با استعداد تهیه می شود. نکته جالب اینجاست که کم سن و سال ترین کودک شرکت کننده در منطقه در روز آغاز این مسابقه از همین جا یعنی سعودی بود.