رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در ایران با ابراز نگرانی از میزان مصرف انرژی از جمله گاز در این کشور گفت اگر این روند ادامه یابد ایران تا سال ۱۴۰۴ ، ۲۰۲۵ میلادی، به بزرگترین واردکننده گاز در دنیا تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر حمید کاتوزیان روز شنبه در سمپوزیوم ایران ۱۴۰۴ با اشاره به اینکه میزان مصرف انرژی در بخش خانگی در ایران معادل مصرف انرژی در کل صنایع اروپا است، گفت: در صورتی که روند مصرف انرژی به همین روال ادامه یابد تا سال ۱۴۰۴ به ۲٫۵ میلیون متر مکعب گاز در روز احتیاج داریم که در این صورت تبدیل به بزرگترین وارد کننده گاز در دنیا خواهیم شد.

وی همچنین با انتقاد از شدت مصرف در بخش خانگی در ایران توضیح داد: بر اساس آمار موجود، میزان مصرف گاز در بخش خانگی معادل کل مصرف گاز در بخش صنایع اروپا است. کاتوزیان راه اصلاح این وضعیت را اجرای سند راهبردی انرژی دانست و گفت: “با اجرای این سند و همکاری دستگاه های اجرایی و مردم قادر به حل این مشکل خواهیم بود ضمن آن که یکی از راه های تنظیم رفتار مصرف کنندگان گوشزد کردن مداوم وضعیت مصرف انرژی در کشور است.”

بر اساس برآوردها، ایران دارای ۱۰ درصد از منابع نفتی جهان و ۱۵ درصد از گاز جهان است. با این وجود ایران در سال ۲۰۰۵ حدود ۴ میلیارد دلار برای وارد کردن سوخت هزینه کرده‌است که گفته می شود علل اصلی آن قاچاق سوخت و پایین بودن راندمان مصارف خانگی است که عموما به علت پرداخت یارانه‌های سوختی به وجود آمده‌اند.

در سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ مصرف گاز طبیعی در ایران از ۸٫۵۱ میلیارد متر مکعب به ۱۱.۶ میلیارد متر مکعب رسیده که این رشد ناشی از سیاست جایگزینی گاز طبیعی به‌جای سوخت‌های دیگر کشور به لحاظ ویژگی‌های خاص اقتصادی و زیست‌محیطی آن است. بنابراین ایران بعد از ایالات متحده آمریکا و روسیه در رتبه سوم بزرگترین مصرف‌کنندگان گاز در جهان محسوب می‌شود.

نگاهی به آمار مصرف گاز در ایران و مقایسه آن با دیگر کشورهای جهان جدی بودن این موضوع را بیشتر نشان می‌دهد. هم اکنون ایران با مصرف سالیانه ۱۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در رتبه‌بندی جهانی مصرف گاز در مقام سوم پس از ایالات متحده آمریکا و روسیه قرار گرفته است.

هم اکنون متوسط مصرف گاز در ایران، چهار برابر متوسط جهانی و نزدیک هجده برابر ‌ژاپن و سرانه مصرف گاز هر ایرانی ده برابر مردم کشورهای اروپایی است. در زمستان‌ها مصرف روزانه گاز ایران، معادل کل کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.