پس از اتمام دولت سید محمد خاتمی و به کرسی نشستن محمود احمدی نژاد در مقطعی از زمان شاخص های بورس ایران با رشد مواجه شد. در همان ابتدای امر بسیاری از کارشناسان هشدار می دادند که این رشد حبابی است و سرمایه گذاری در بورس در این مقطع زمانی زیانبار است.

حال در آن روزگار برخی گوش شنوا داشتند و برخی دلیل اظهار نظرهای کارشناسان و هشدار های آنان را دلایل سیاسی برشمردند و در بورس ایران سرمایه گذاری کردند. دیری نگذشت که پیشبینی های انجام شده در خصوص بازار بورس ایران به حقیقت پیوست، شاخص ها روند نزولی به خود دیدند و سرمایه گذاران با زیان روبه رو شدند.

حال پس از گذشت هشت سال و این بار اتمام دولت احمدی نژاد و آغاز به کار دولت حسن روحانی بار دیگر بازار بورسی که سالهای گذشته در رکود قرار داشت بار دیگر با افزایش شاخص ها مواجه شده است. تاریخ تکرار شد ولی با این تفاوت که دیگر کارشناسان نسبت به حضور هشدار نمی دهند.

صحبت های اخیر رئیس جمهوری ایران در سازمان ملل و دستاورد های آن سفر برای تیم دیپلماسی ایران بسیار با ارزش بود به طوری که اثر قابل توجهی بر بازار سرمایه ایران گذاشت.

اما آیا دیپلماسی و لغو تحریم ها می تواند بازار بورس ایران را احیا سازد و یا نه؟ آیا بار دیگر اقتصاد ایران در ایستگاه های بعدی توقف های طولانی خواهد داشت ؟

دکتر بیژن بیدآباد مدرس دانشگاه در پاسخ به این سئوال که آیا برقراری روابط با آمریکا و تغییر ادبیات سبب شده است بازار سرمایه ایران با جهش مواجه شود، به شرق پارسی گفت: «تعامل در عرصه سیاست اثر مستقیم بر اقتصاد میان کشور ها دارد. اینکه پس از مدت ها گفتار ایران با تغییر مواجه شده است و رئیس جمهور با مقامات کشور های صاحب نام گفت وگو داشته است بدون تردید در امر اقتصاد و به خصوص بازار هایی نظیر سرمایه اثر گذار است.»

وی ادامه داد: «بیش از سه دهه ایران روابط خود را با آمریکا قطع کرده است اما با نگاهی گذرا بر آنچه در نیویورک گذشت می توان دریافت که می توان زیان های این ۳۴ سال را جبران کرد البته به شرطی که هر دو طرف صداقت را در دستور کار خود قرار دهند.»

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: «گفته های رهبر جمهوری اسلامی ایران در خصوص نرمش قهرمانانه بهترین سیاستی است که این کشور تا کنون اتخاذ کرد. این اقدام ایران سبب شد که شرایط به گونه دیگری رغم بخورد و همین اقدامات باعث کاهش نرخ ارز در ایران و ورود سرمایه به بازار بورس ایران شد.»

وی افزود: «باید عنوان کرد که سرمایه ترسو است و این حقیقتی است که در تمامی دنیا به آن اعتقاد دارند. روزی سرمایه گذاران ارز را جایگزین بورس کرده بودند اما اینک با توجه به کاهش نرخ ارز و توقف آن در پله ۳۰۵۰ دیگر سودی برای سرمایه گذاران در بر ندارد بنابراین آنان بار دیگر بازار سرمایه ای را انتخاب کرده اند که پس از مذاکرات با رشد مواجه شده است.»

دکتر بید آباد در ادامه گفته های خود سعی بر آن داشت که اعلام کند باید روابط با کشور های مهم دنیا به خصوص آمریکا با توجه به اهمیت و تاثیر آن بر اقتصاد حفظ شود اما او بر این نیز تاکید داشت که منافع ملی را نیز باید هر دو کشور به نحو احسن در نظر بگیرند.

دکتر غلام‌حسین خورشیدی مدرس دانشگاه و یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی ایران بی ثباتی در مدیریت کشور را دلیل رکود اقتصاد ایران برشمرد و در این خصوص به شرق پارسی گفت: «بارها در خصوص نحوه و اداره کشور در بخش های اقتصادی به دولتمردان وقت تذکر داده بودیم اما آنان اعتقادی به گفته های ما نداشتند. اینکه بازار سرمایه ایران در طی هشت سال گذشته حال روز خوشی نداشت به دلیل بیماری بود که از سوی مدیران وقت به آن انتقال داده شده بود.»

وی تصریح کرد: «گفتمان سیاسی ایران سبب تحریم شد. دولتمردان تحریم ها را در ابتدا جدی نگرفتند. جدی نگرفتن تحریم ها بازار سرمایه را خالی از سرمایه گذاران دید حتی ورود سازمان هایی نظیر مخابرات نیز تنها مسکنی بود برای بازار سرمایه چرا که بازار در مقطعی رشد را مشاهده کرد اما پس از آن بار دیگر روزگار خود را با رکود سپری کرد.»

این کارشناس مسائل اقتصادی اذعان داشت: «رشد کنونی حبابی نیست چرا که سرمایه از محلی به محل دیگری انتقال یافت. مردمی که روزی ارز و طلا ذخیره می کردند اینکه به سمت بازار سرمایه ای آمدند که مشاهده می کنند برای کسب سود باید در آن حضور یابند. طی دو هفته اخیر بازار سرمایه ایران رشد قابل توجهی داشته است و امید می رود با ارتباطات به وجود آمده میان ایران و کشور های مطرح این رشد همچنان ادامه یابد.»

دکتر خورشیدی، واگذاری دیگر بخش های اقتصادی به فعالان بخش خصوصی ایران را با اهمیت برشمرد و گفت این واگذاری ها سبب رشد و افزایش سرمایه در بورس ایران خواهد شد. اما باید توجه داشت که این واگذاری ها باید به بخش خصوصی باشد نه به شبه خصوصی ها. امری که در دولت احمدی نژاد بار ها انجام شد و واگذاری مخابرات یکی از چندین نمونه بود.

این مدرس دانشگاه در پایان صحبت های خود بار دیگر به نقش و توان مدیران دارای تجربه و دارای تحصیلات عالی اشاره کرد و گفت تا به امروز که چندین ماه از فعالیت دولت یازدهم گذشته است مدیرانی بر سرکار امده اند که دارای تجربه و تحصیلات عالیه هستند و این مهم خود کمک شایانی به بهبود اقتصاد و بازار سرمایه ایران می کند.

مهندس محسن صفایی فراهانی، مردی که در بخش های ورزشی و اقتصادی همه او را به خوبی می شناسند. عضو کنونی اتاق بازرگانی، برای شنیدن گفته های بخش خصوصی با وی تماس گرفتیم تا پس از شنیدن گفته های دو استاد دانشگاه صحبت های پارلمان بخش خصوصی ایران را از زبان وی به عنوان نماینده این پارلمان بشنویم.

وی در ابتدای امر در گفتگو با شرق پارسی به موضوع رکود اقتصاد و صنعت ایران اشاره کرد و گفت: «اقتصاد ایران به دلیل تحریم های بین المللی در طی سه سال اخیر دچار رکود شده است. نفت ایران همانند گذشته فروش ندارد و ذخائر ارزی ایران روز به روز با کاهش مواجه می شود.»

صفایی فراهانی افرود: «میزان واردات کالاهای مصرفی به مواد اولیه و واسطه ای چربش دارد و بر این اساس اقتصاد ایران به پایین ترین سطح ممکن رسیده بود اما این روز ها خبرهای امیدوار کننده ای به گوش می رسد. خبرهایی که به بخش خصوصی امید داده است تا سرمایه های خود را در داخل ایران استفاده کنند و صنعت ایران را بار دیگر شکوفا سازند.»

وی ادامه داد: «شکوفا سازی صنعت و بهبود بیماری اقتصاد بطور حتم تاثیر قابل توجهی بر بازار سرمایه و بورس ایران خواهد داشت. چندی پیش به دلیل بهبود فضای سیاسی در دنیا همگان شاهد رشد شاخص ها در بورس بودند که این تنها به دلیل سیاسی بود اما حال توجه داشته باشید اگر اقتصاد و سیاست هر دو به یک میزان بهبود یابند شاهد چه رشد چشم گیری در بازار سرمایه خواهیم بود.»

این فعال بخش خصوصی اظهار داشت: «برخی باید از تندروی های سیاسی بکاهند. تندروی های سیاسی در هر کشوری زیان هایی به دنبال دارد. به عنوان مثال در کشور هایی نظیر ایران که سالها از اقتصاد تک محصولی بهره گرفته اند تندروی های سیاسی سبب می شود که دولت های غربی با هدف قرار دادن منابع اصلی کسب در آمد، اقتصاد آن کشور را با چالش های بسیاری همراه سازند بنابراین این دست از کشور ها باید در تمامی زمینه ها براساس دیپلماسی سازنده قدم بردارند.»

وی در پایان به روحیه خوب بخش خصوصی در طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت با اتفاق هایی افتاده امید است بازار سرمایه ایران با رشد مواجه شود و این رشد سبب شود که مردم سرمایه هایی که طی این هشت سال ذخیره کرده اند در خانه ها وارد بازار کنند تا چرخ اقتصاد ایران همانند دیگر کشور ها به خوبی بچرخد و متوقف نشود.