شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا چهارشنبه اعلام کردند؛ در صورتی که آمریکا صنعت نفت ایران را تحریم کند قیمت نفت نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه به بشکه‌ای بیش از صد دلار هم خواهد رسید، این در حالی است این تحریم میزان صادرات نفت خام ایران را کاهش می دهد.

به گزارش الشرق الاوسط به نقل از رویترز، اظهارات اخیر بازیگران حوزه نفتی نشان دهنده عدم باور و اطمینان درباره پیش بینی ها از آینده قیمت نفت باتوجه به بازگشت تحریم های ایران است. به طوری که کندی در اقتصاد و افزایش تقاضا برای انرژی در ۲۰۱۹ منجر به عدم ثبات در تجارت خواهد شد.
برخی کارشناسان می‌گویند در صورت تحریم نفتی ایران، قیمت نفت به زیر ۶۵ دلار سقوط می‌کند. اما بیشتر کارشناسان می‌گویند در سال ۲۰۱۹ قیمت نفت به بالاتر از ۱۰۰ دلار هم خواهد رسید.
قیمت نفت امسال باتوجه به بازگشت تحریم ها علیه ایران، سومین کشور تولیدکننده نفت خام اوپک از ۱۴ نوامبر افزایش یافت.
جرمی ویر، مدیر اجرایی شرکت ترافیگورا در کنفرانس نفت و پول در لندن در این باره اعلام کرد: «اگر نفت در سال آینده به بیش از ۱۰۰ دلار برشد شگفت زده نخواهم شد.»
الکس برد رییس بخش نفت شرکت گلنکور در همین کنفرانس پیش بینی کرد که «قیمت هر بشکه نفت در مدت زمان کوتاهی به ۸۵ تا ۹۰ دلار برسد. »
او افزود: «احتمال می دهم که تحریم ها بسیار شدید خواهند بود… معافیت ها در صورت در نظر گرفتن بسیار محدود خواهد بود.. مادامی که هدف از تحریم ها تغییر رژیم ایران در سال ۲۰۱۹ است بنابراین هیچ پایانی برای آن نمی بینم.»
به گفته او، «اگر از نظام پولی آمریکا استفاده کنی، مجموعه ویژه اروپا برای ارتباط بانکی می تواند کارساز باشد.»
برخی از تجار پیش بینی می کنند که اقتصادهای نوظهور، متحمل ضرر ناشی از افزایش قیمت‌های انرژی شوند، اما پیش بینی های آژانس بین‌المللی انرژی حاکی است که بحران بازارهای نوظهور و درگیری های تجاری ممکن است بر تقاضای جهانی تاثیر منفی بگذارد این در حالی است که عرضه نفت از سوی کشورهای غیر عضو اوپک در سال آینده میلادی همزمان با بالارفتن تولید افزایش یابد.
از سوی توربجورن تورنکویست مدیر اجرایی گانور با اشاره به افزایش تقاضا و عرضه کافی در بازارها در سال آینده پیش بینی می کند که «فروش نفت با قیمت های کمتری صورت بگیرد، قیمت هایی میان ۷۰ تا ۷۵ دلار برای هر بشکه.»
او افزود: «صادراتی از سوی ایران انجام خواهد شد، اما میزان وابسته به قیمت خواهد بود. اگر هر بشکه نفت به ۱۰۰ دلار برسد، حتما معافیت هایی در نظر گرفته می شود، اما اگر در قیمت ۸۰ دلار باقی بماند خبری از معافیت ها نخواهد بود.»
ایان تایلر مدیرعامل شرکت ویتول اما بدبینانه تر نگاه می کند و می گوید: «پیش بینی ما روی ۶۵ دلار برای هر بشکه نفت است. این امر به دلیل رشد تقاضا در دو سال جاری و آینده است. مسئله اینجاست که آیا خط لوله آمریکا در منطقه پرمیان تگزاس غربی در افزایش تولید در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ موفق می شود؟»