فرودگاه بین المللی مسقط، پایتخت عمان

فرودگاه بین المللی مسقط، پایتخت عمان

به گزارش خبرگزاری ها، ایران و عمان روز پنجشنبه یادداشت تفاهمی را به امضا رساندند که به موجب آن تعداد پروازها بین دو کشور در هر دو مسیر از ۱۴ پرواز به ۳۰ پرواز در هفته افزایش می یابد.

این موافقتنامه توسط محمد بن ناصر الضبی، مدیر نهاد عمومی هوانوردی عمان و علیرضا جهانگیریان، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران به امضا رسید.

به گفته الضبی، “با یادداشت تفاهمی که امروز امضا شد، ما تعداد پروازها را در هر دو مسیر از ۱۴ پرواز به ۳۰ پرواز در هفته افزایش دادیم. این توافق برای پروازهای مسافربری است. برای پروازهای باری محدودیتی از نظر نوع و تعداد وجود ندارد.”

پروازهای جدید بین شهرهای مسقط و مشهد، مسقط و اصفهان و مسقط و شیراز انجام خواهد شد.

مدیر بخش صنایع و برنامه ریزی هواپیمایی عمان نیز گفته است شرکت وی اکنون می تواند به چند مقصد مختلف در ایران پرواز کند و تصمیمات لازم در خصوص انتخاب مسیرها به زودی اتخاذ خواهد شد.

الضبی افزود سوای این موضوع، به دلیل روابط خوب بین دو کشور، کارشناسان بخش هوانوردی دو طرف به کشورهای یکدیگر سفر کرده اند و برخی از کارشناسان ایرانی در دوره هایی که در عمان برگزار می شود پذیرفته شده اند.

ایران و عمان در شهریور ماه پارسال، سپتامبر ۲۰۱۲، نخستین پرواز مستقیم بین مسقط و تهران را راه اندازی کرده بودند.

به گفته جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران، سیاست ایران در قبال همسایه‌ها این است که به تمام کشورهای همسایه افزایش پرواز داشته باشیم تا بتوانیم مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان کشورها افزایش یابد.

مهندس محمد خداکرمی، معاون هوانوردی و اموربین الملل سازمان هواپیمایی کشوری، درباره افزایش پروازهای عمان به ایران در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: “طی سالهای اخیر افزایش پروازها بین ایران و کشورهای خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته که به این منظور در سفری که به عمان انجام دادیم توافق نامه گسترش پروازها امضاء شد”.

وی در ادامه گفت : “هم اکنون تعداد پروازها همان ۱۴ پرواز در هفته است که در صورتی که توافق نامه عملی شود و نقاط پروازی مشخص گردد این پروازها تا ۳۰ پرواز افزایش می یابد. بر این اساس ارتقا زمینه های فنی، فرودگاهی و آموزشی در دستور کار افزایش پروازهای بین دو کشور قرار گرفته است”.

خدا کرمی گفت: “ایران گسترش همکاری های حمل و نقل هوایی با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس را همچنان پیگیری می کند، اما باید مجاری قانونی و راهکارهای فنی آن فراهم شود. با توجه به مشکلاتی مانند تحریم ها ما هم اکنون به دنبال رفع این مشکلات هستیم”.

تحریم های گوناگون، روابط نا مناسب ایران با بسیاری از کشورها و نیز زیرساخت های به روز نشده فرودگاهی در ایران در چند سال اخیر موجب شده است که ایران با وجود بازار ۷۰ میلیون نفری اش نتواند پروازهای مستقیم خود را با کشورهای گوناگون گسترش دهد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شامل ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات آن می‌شود مهم‌ ترین مانع بر سر رشد شرکت های هواپیمایی ایران به شمار می‌رود. امروزه به دلیل این تحریم‌ها، شرکت های هواپیمایی ایران عموما ناوگانی فرسوده و قدیمی دارند. شرکت هواپیمایی ملی ایران هما نه تنها جایگاه ممتاز جهانی خود در دهه هفتاد را به کلی از دست داده بلکه با سرمایه گذاری برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات عربی متحده، قطر و بحرین بر صنعت هوایی خود، در منطقه خاورمیانه نیز به عنوان یک شرکت هواپیمایی درجه دو شناخته می‌شود.