عبداللطیف اللعبی: هنگام نقاشی به شعر خیانت نمی‌کنم

مراکش: عبدالکبیر المیناوی

عبداللطیف اللعبی، نویسنده مراکشی در متنی با عنوان «قصه من با نقاشی» ضمن معرفی تجربه جدید خود در زمینه برگزاری نمایشگاهی از آثار هنرهای زیبا، ضمن دفاع از حق بیان خود و نویسندگی با رنگ‌ها، پیش از اینکه از سوی دیگران مورد سؤال قرار بگیرد گفت: «تصور می‌کنم امروز به جایی رسیده‌ام که باید انتظار بعضی‌ها را برآورده کنم و حضور خود در این نمایشگاه را تبرئه کرده و آن را مشروع کنم و با دادن بعدی زیبا شناختی به این مضمون به بسیاری از سؤال‌ها وانتقادات پایان دهم».

به گزارش الشرق الاوسط، این نمایشگاه برای اولین بار در «ماتیس گالری آرت» مراکش برگزار می‌شود و تا ۲۱ دسامبر ادامه خواهد یافت.
وی در ادامه افزود: «من به سعه صدر مردم اطمینان دارم و انتظار دارم با خود بگویند: چرا که نه؟ چرا یک شاعر نباید نقاشی کند و اگر علاقه داشته باشد چرا موسیقیدان یا فیلمساز نشود؟ آیا یک نقاش حق ندارد نویسنده شود یا به هنرهای دیگری بپردازد؟ بیایید اندکی تأمل کنیم و بدون هرگونه پیش‌زمینه فکری فقط به هرآنچه یک شخص ارائه می‌دهد توجه کنیم».

اللعبی در سال ۱۹۴۲ در شهر فاس به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را پیش از انتقال به رباط در این شهر آغاز کرد، سپس تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشکده ادبیات ادامه داد و در سال ۱۹۶۶ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. وی در همان سال به مجله انفاس پیوست، این مجله نقش مهمی در نوسازی وبازسازی خلاقیت و تفکر مردم مراکش داشته‌است.
عبد اللطیف اللعبی به دلیل دیدگاه‌ها و مواضع سیاسی خود از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۰ به زندان افتاد و پس از آن در سال ۱۹۸۵ به فرانسه مهاجرت کرد.