گروه کاوشگری مشترک سعودی-فرانسوی از کشف محوطه باستانی با قدمت ۱۰۰ هزار ساله در جنوب ریاض خبرداد.
به گزارش الشرق الاوسط، این گروه بین المللی که زیر نظر اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی سعودی فعالیت می‌کند در حین کاوش میدانی کوه‌های شهر الخرج محوطه‌هایی متعلق به دوره پارینه سنگی کشف کرده است.
 این کشفیات اولین آثاری است که با قدمت پارینه سنگی زبرین در شهر الخرج کشف شده است.
از جمله آثاری که در این اماکن کشف شد خرده سفال ساده و رنگی سبز و تکه‌های شکسته دستبندهایی ساخته شده از خمیر شیشه است که مزین به رنگ‌های زرد، قرمز و آبی است.
همچنین تکه خرده‌هایی از سنگ صابون خاکستری پیدا شده که به نظر می‌رسد متعلق به چهارپایه و یا ظرف‌هایی کوچک باشد.
این گروه ۱۸ نفره که شامل دانشمندان و متخصصان فرانسوی و سعودی در زمینه کاوش باستانی است در منطقه عین الضلع که در غرب شهر الخرج واقع است به آثاری متعلق به ۵۰۰۰ سال پیش نیز دست یافتند.
آنها همچنین در این منطقه فلزاتی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد و شمشیر برنز به طول ۵۶ سانتی متر کشف کردند.
این گروه همچنین به کاوش مناطق مسکونی البنه و حزم عقیله در شهر یمامه پرداخته و طی عملیات کاوش خود به مزرعه‌هایی قدیمی دست یافتند که با توجه به ساختار معماری آن متعلق به قرن پنجم هجری است.
در این مناطق نقش و نگار‌های ثمودی و نوشته‌هایی به خط عربی بدون نقطه پیدا شد که از قدیمی‌ترین خطوط اسلامی منطقه میانی شبه جزیره سعودی است.
لازم به ذکر است که این گروه کاوشگری در راستای توافقنامه بین المللی اداره‌های کل گردشگری و میراث فرهنگی سعودی و فرانسه فعالیت می‌کند که در ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۱ منعقد شد.
هدف از این توافقنامه کاوش باستانی شهر الخرج است و ریاست بخش فرانسوی آن را دکتر جیرمی شیتیکات و بخش سعودی آن را عبدالعزیز الحماد برعهده دارند.