شیخ خلیفه: امارات از مراکش در مساله صحرا حمایت می کند
رباط – الشرق الاوسط

محمد ششم پادشاه مراکش روز سه شنبه (۲۷ نوامبر) گفت «ادامه همکاری بین پادشاهی مراکش و امارات متحده عربی برای تقویت روابط دو جانبه «عالی» بیانگر مفهوم خوش عهدی است که بین مرحوم شیخ زاید و مرحوم حسن دوم برقرار بود.
محمد ششم در پیامی خطاب به حاضرین در نشست «نقش شیخ زاید در تنظیم روابط مراکش و امارات» بر ادامه این راه در راستای تامین منافع دو ملت تاکید کرد. این نشست به مناسبت گرامیداشت صدمین سال تولد مرحوم شیخ زاید بن سلطان آل نهیان برگزار شد.
وى ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این نشست که «یاد این رهبر بزرگ را جاودانه می سازد»‌گفت «شیخ زاید بن سلطان آل نهیان با تدبیر و دور اندیشی نقش مهمی در تثبیت روابط برادری میان مراکش و امارات و تحکیم وحدت و همبستگی بین کشورهای عربی ایفا کرد.»
پادشاه مراکش یادآور شد «این مراسم به دلیل روابط تاریخی بین مراکش و امارات برگزار می شود که ملک حسن دوم و شیخ زاید بنیانگذار آن بودند. مردم و حکومت مراکش به این رهبر بزرگوار و خانواده او که به عهد برادری با خاندان پادشاهی ما و کشور مراکش وفادار ماندند احترام می گذارند.»
محمد ششم در ادامه افزود «شیخ زاید بنیانگذار کشور امارات متحده عربی بود که مفهوم اتحاد را از رویا به واقعیت تبدیل کرد و توسعه و شکوفایی امارات ثمره این رویکرد بودند. او نقش موثری در تاسیس شورای همکاری کشورهای عربی خلیج ایفا کرد.»
او گفت «پدرم -مرحوم جناب پادشاه حسن دوم – در همان دوره برای تاسیس اتحادیه مغرب عربی تلاش می کرد. چنین ارگانی در نگرش او به عنوان یک گزینه استراتژیک و خواسته مردمی برای دست یابی به توسعه فراگیر و یکپارچگی مطرح بود.»
پادشاه محمد ششم خاطر نشان کرد «این اقدامات بیانگر دوراندیشی و تدبیر و باور آن دو نفر به وحدت و مشروعیت و گفتگو و دفاع از مسائل جهان عرب و اسلام بود.»
شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رییس امارات در پیامی خطاب به این نشست گفت «روابط امارات و مراکش بر برادری مبتنی است که توسط مرحوم شیخ زاید بن سلطان آل نهیان و مرحوم ملک حسن دوم پایه گذاری شد.»
شیخ خلیفه افزود «روابط همکاری ویژه دو جانبه به دلیل آگاهی ملی و عزم و اراده دو نفر به وجود آمد که بر اثر آن پایه های محکم همکاری سازنده و استراتژیک دو کشور شکل گرفت. این همکاری به دلیل دیدگاه های مشترک و همدلی و منافع همسو و باور قوی به زبان و دین و فرهنگ و سرنوشت مشترک تقویت گردید.»
رییس امارات یادآور شد «اهداف مشترک بین سران مراکش و امارات فراتر از منافع سیاسی و اقتصادی و امنیتی بوده و تا تقویت روابط برادری بین سران دو کشور پیش رفته است و به همین دلیل شهروندان مراکش و امارات این روابط خاص را حس می کنند.» او بر لزوم تقویت پیوند دوستی و محبت بین مردم دو کشور از طریق برنامه ها و طرح های فرهنگی و اجتماعی دو جانبه تاکید کرد.
محمد ششم با اعلام حمایت کامل امارات از مراکش در مساله صحرا گفت «ما در کلیه مسائل عادلانه از جمله مساله صحرا در کنار مراکش ایستاده ایم و هر گونه ضربه به امنیت و ثبات و منافع مراکش را به شدت محکوم می کنیم.»
وى همچنین خاطر نشان کرد «امارات ضمن حمایت از کلیه اقدامات پادشاهی مراکش برای مقابله با چالش هایی که بر خلاف حاکمیت ملی آن هستند بر تقویت روابط ویژه بین دو کشور و انجام رایزنی ها و هماهنگی بیشتر تاکید می کند.»
شیخ خلیفه با اعلام تمایل به افزایش همکاری دو جانبه گفت «افزایش همکاری منجر به تقویت تکامل و فرآیند توسعه و تسهیل تبادل بازرگانی و افزایش سرمایه گذاری و تحقق اهداف مردم دو کشور برای برخورداری از زندگی سرشار از خیر و برکت و سعادتمندی در زمان حال و آینده ای سرشار از ثبات و امید می شود.»
این نشست بین المللی در راستای برنامه های سال زاید که به مناسبت گرامیداشت صدمین سال تولد بنیانگذار امارات مرحوم شیخ زاید بن سلطان آل نهیان تنظیم شده برگزار می شود. جمعی از اساتید دانشگاه و چهره های دانشگاهی در این نشست درباره زندگی و نقش او در بنیانگذاری و شکوفایی امارات در منطقه سخنرانی کردند.