ژاپن مهمان ویژه سی و هفتمین نمایشگاه کتاب شارجه

یک میلیون و ۶۰۰ هزار عنوان جدید و ۱۸۰۰ برنامه

شارجه – الشرق الاوسط

سی و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه صبح روز چهارشنبه (۳۰ اکتبر) در مرکز اکسبوی شارجه توسط دکتر سلطان بن محمد القاسمی حاکم شارجه افتتاح شد. فعالیت این نمایشگاه که از ۳۱ اکتبر آغاز به کار می کند به مدت ده روز ادامه دارد.
شماری از چهره های برجسته فرهنگی از جمله عز الدین میهوبی وزیر فرهنگ الجزایر در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مورد قدردانی قرار می گیرند. میهوبی با توجه به جایگاه برجسته در حوزه فرهنگ و اهتمام و تلاش برای توسعه و ارتقای فعالیت های فرهنگی به عنوان شخصیت فرهنگی سال برگزیده شد.
در این دوره، بیش از ۱۸۷۴ ناشر و مرکز نشر از ۷۷ کشور جهان به عرضه بیش از ۲۰ میلیون کتاب و یک میلیون و ۶۰۰ هزار عنوان از جمله ۸۰ هزار عنوان جدید می پردازند. ۱۸۰۰ برنامه فرهنگی و هنری و تفریحی توسط ۴۷۲ تن از مهمانان نمایشگاه از کشورهای مختلف برگزار می شود. ۲۷۴ برنامه فرهنگی با حضور ۱۵۴ تن از مهمانان از ۲۵ کشور جهان انجام می شود. برنامه های کودکان هم به ۹۵۰ مورد می رسد که با مشارکت ۴۵ مهمان از ۱۲ کشور برگزار می شود.
ژاپن با توجه به دستاوردهای ویژه در حوزه فرهنگ و تمدن به عنوان مهمان ویژه این دوره برگزیده شد. کتاب عامل و محرک اصلی فرهنگ سازی و اخلاق اجتماعی در ژاپن به شمار می رود. ژاپن کشوری با دستاوردهای ادبی و ادبا و چهره های فرهنگی برجسته در حوزه رمان نویسی و سینما و موسیقی و غیره است. نویسندگان این کشور سهم برجسته ای در غنای حوزه فرهنگ داشته اند. کتاب های نویسندگان معروف ژاپنی مثل یوکو ماشیما و کازو ایشی گورو برنده نوبل ادبیات و هاروکی موراکامی و دیگر چهره های فرهنگی به عربی ترجمه شده اند.
غرفه ویژه ژاپن در نمایشگاه به گونه ای همسو با ویژگی های فرهنگی و تمدن این کشور طراحی شده است. در این راستا، بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی و هنری و علمی با حضور ۱۳ نویسنده و هنرمند ژاپنی که موفق به کسب جوایز معتبری در عرصه های گوناگون شده اند در نمایشگاه برگزار می شود. کنسرت موسیقی کلاسیک و سنتی ژاپنی هم توسط گروهی از نوازندگان این کشور اجرا می شود. مراسم امضای کتاب شماری از نویسندگان ژاپنی هم از دیگر برنامه های این دوره است.
چهارمین نشست انجمن کتابخانه ها با همکاری انجمن کتابخانه های آمریکا از ۶ تا ۸ نوامبر هم در نمایشگاه کتاب شارجه برگزار می شود.