بازیگران سریال هفت سنگ - عکس از سایت صدا و سیما

بازیگران سریال هفت سنگ – عکس از سایت صدا و سیما

شاید خارجی ها هیچ وقت تلویزیون ایران را ندیده باشند، اما هواداران سریال تلویزیونی آمریکایی «خانواده امروزی» بدون نگاه انداختن به برنامه های تلویزیون ایران، می توانند بگویند که سریال ماه رمضان «هفت سنگ» را تماشا کردند.

سریال های ماه رمضان سریال های سی قسمتی هستند که از ابتدا ی ماه رمضان در زمانی نزدیک به افطار پخش می شوند. سریال «هفت سنگ» با کارگردانی علیرضا بذرافشان از جمله این سریال ها است که از شبکه سوم تلویزیون ایران پخش شد.

این سریال اینک در رسانه های جهانی به زبان های انگلیسی و فرانسوی بازتاب پیدا کرده و آن هم نه به سبب کارگردانی یا بازی ویژه بازیگران، بلکه به خاطر نقض کپی رایت. نسخه ایرانی و کپی شده مجموعه تلویزیونی «خانواده امروزی» تحت عنوان «هفت سنگ» بدون رضایت صاحب اثر ساخته شده است.

این سریال که سکانس به سکانس بعضی اپیزودهای را به تصویر می کشد، حتی در انتخاب زاویه فیلم برداری دوربین و دیالوگ های بازیگران خلاقیت به خرج نداد و تنها تغییری که در آن می توان یافت انطباق این سریال با موازین شرعی ایران و صدا و سیما است.

حجاب خانم ها و دوستی دخترها و پسرها از جمله مواردی هستند در نسخه ایرانی سریال دیده می شوند. در پروسه بومی سازی این سریال، دوستی ها میان دختران و پسران نیز از جمله مواردی بود که به تیغ سانسور حذف شد یا دوستی پسر ها با هم جایگزین آن شد.

هواداران ایرانی که نسخه آمریکایی این سریال را پیش تر دیده بودند، قسمت های مختلفی از نسخه ایرانی و آمریکایی را کنار گذاشته و با مونتاژ آن به ویدیوی جالبی رسیده که اینک در سایت های خبری بازانتشار یافته است.

ایرانیان برای تماشای سریال ها و فیلم های دوبله شده یا منتشر نشده خارجی، هر چند با سرعت پایین اینترنت، آن ها را به طور غیرقانونی دانلود کرده و تماشا می کنند.

پیش از این شیلی و یونان حقوق سریال خانواده امروزی را خریده بودند تا نسخه محلی آن را به زبان کشور میزبان تولید کنند.

علاوه بر کارگردان، ناظران تولید و پخش صداوسیما نیز هدف این انتقادات قرار گرفتند. نظارت به معنای انطباق یک اثر هنری با معیارها و استانداردهایی است که سازمان صدا و سیما مشخص کرده است. همچنین نظارت، بیشتر باید بر پیام و محتوا باشد تا اثر تولید شده مطابق با سیاست‌های سازمان ساخته شود.

اهمیت ناظر و تهیه کننده در صدا و سیما تا حدی است که در سال ۱۳۸۷ به دنبال پخش مراحل تولید شراب در اپیزودی از کارتون پرمخاطب «پت و مت»، تهیه کننده و ناظر این برنامه در شبکه ۲ ، از کار برکنار شدند.

ویدیوی مقایسه دو سریال را در ادامه می بینید: