استعلام‌های امنیتی کار دفاتر ثبت ازدواج در دمشق را مختل کرده است

دمشق: «الشرق الاوسط»

دفاتر ثبت ازدواج رسمی سوریه دلیل تاخیر در تأیید ثبت ازادواج‌های رسمی و عرفی را انجام برخی از تشریفات و استعلام‌های قانونی و امنیتی دانست.
به گزارش الشرق الاوسط، محمود المعراوی قاضی و رییس یکی از دفاتر ثبت ازدواج در دمشق گفت: «یکی از دلایل تأخیر در روند ثبت این ازدواج‌ها و افزایش ازدواج‌های عرفی، پاسخ استعلام وضعیت نظامیانی که باید پادگان‌ها پاسخ را برای دفاتر ازدواج ارسال کنند… همچنین عدم شناسایی افراد مفقود الأثر که شناسنامه‌های آنان باطل شده و بعدا مشخص شده آنان در قید حیات هستند نیز مزید بر علت است».
این قاضی برای پیشگیری از چنین مشکلاتی پیشنهاد داد تا وزارت دادگستری سوریه هرچند وقت یکبار لیست‌های هموطنان را به‌روز کند.
در همین راستا محمد ممدوح الشعار وزیر دادگستری سوریه به منظور رسیدگی به این مشکلات فراوان از دفاتر ثبت ازدواج در سطح دمشق بازدید کرد.
الشعار با بیان اینکه جنگ در این کشور باعث نابودی زیر ساخت‌های اداری شده است گفت: مشکلاتی همچون ثبت احوال مدنی، ازدواج و طلاق، فوت، انحصار وراثت و وصیت‌نامه‌ها باعث افزایش این نوع مشکلات برای هموطنان شده است.
به گفته روزنامه سوری (الوطن) وابسته به رژیم؛ دولت با منوط کردن ثبت ازدواج افرادی که به مرحله خدمت سربازی رسیده‌اند و باید از وضعیت آنها از پادگان‌ها استعلام گرفته شود، شرایط بوروکراسی دفاتر ثبت را سخت‌تر کرده است و باعث افزایش ازدواج‌های عرفی یا غیر قانونی شده است.
به گفته منابع دادگستری، برخی از قضات دادگاه‌ها خواهان لغو این قانون شده‌اند چراکه قانون مزبور به دهه ۵۰ میلادی بازمی‌گردد و برای امروزه کارساز نیست.