این رقم از سوی رئیس بانک «مرکزی» اعلام شد… برخی از سرقت اسکناس‌ها سخن می‌گویند

بغداد: فاضل النشمی

اظهارات علی العلاق، رئیس بانک مرکزی عراق در خصوص از بین رفتن ۱۲ میلیارد دینار در اثر بارش باران در این کشور، بحث‌های گسترده‌ای را در محافل مختلف در عراق به راه انداخته است.
به گزارش الشرق الاوسط، از آنجایی که بانک مرکزی سعی دارد این رقم را کم ارزش جلوه دهد، برخی از منابع اظهارات، آمار صادر شده از سوی بانک و این مبلغ هنگفت را مورد شک و تردید قرار داده‌اند.

این منابع همچنین از سکوت نهادهای نظارتی و اهمال در حفظ ثروت کشور، ۶ سال پس از گذشت حادثه «غرق شدن پول‌ها» در بانک رافدین وابسته به بانک مرکزی، ابراز تعحب کردند.

العلاق دو روز پیش با حضور در مجلس عراق، در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان مجلس در خصوص دلیل از بین رفتن ۱۲ میلیارد دینار گفت: «این اتفاق قبل از انتخاب من در این پست بود، اما این اتفاق به دلیل بارندگی شدید در سال ۲۰۱۲ و رسیدن آب باران به انبار و مخازن پول نقد رخ داد».

وی در ادامه افزود: «بانک مرکزی اسکناس‌های آسیب دیده را جایگزین کرده، کما اینکه پس از بررسی اتفاقی که قضا و قدر بود، جریمه‌ای برای بانک رافدین تعیین شد».

العلاق ماه گذشته به دلیل نوشتن اسم کامل خود بر روی اسکناس‌ها به جای امضا مورد انتقادات شدیدی قرار گرفته بود.

رئیس بانک مرکزی یادآور شد: «بانک مرکزی خسارت چاپ اسکناس را پرداخت کرده است. این خسارت، مبلغ قابل توجهی نبوده و حدود ۷ میلیارد دینار است».

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت چاپ اسکناس عراق بسیار بالاست و هر اسکناس ۲۵ هزار دیناری با ۲۰ سنت آمریکا چاپ می‌شود.

سلام سمیسم، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «الشرق الاوسط» اظهار کرد: «نباید از مسأله غرق شدن پول‌ها به راحتی گذشت، چرا که ارز و اسکناس هر کشور یک مسأله حساس و حاکمیتی به شمار می‌رود، در غیر این صورت هر کسی می‌توانست پول چاپ کند، علاوه بر این یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی محافظت از پول است».

جمال الاسدی، کارشناس قانونی نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» اظهار کرد: «پول‌ها به دلیلی غیر از غرق شدن ناپدید شده‌اند، نمی‌دانم دقیقا چه اتفاقی افتاده است، اما بعید نیست که اسکناس‌ها به سرقت رفته و یا سوزانده شده باشند».