برخی منابع دیپلماتیک در سازمان ملل گفتند روسیه روز پنجشنه (۱۲ اکتبر) از کشورهای غربی خواسته تا نیروهای امداد رسان سوریه معروف به «کلاه سفیدها» را به این دلیل که حضورشان منبع تهدیدی برای سوریه است، از ادلب و سوریه خارج کنند.
نماینده روسیه در شورای امنیت در نشست غیر علنی این سازمان گفت «کلاه سفیدها یک منبع تهدید هستند و از کشورهای غربی می خواهیم آن ها را از سوریه خارج کنند.»
یک منبع دیپلماتیک که نخواست نامش فاش شود به نقل از مقام روسی افزود «تروریست ها باید خاک سوریه را ترک کنند. حضور آنها در این کشور درست نیست. آنها باید از مناطقی که در آن حضور دارند و به ویژه ادلب خارج شوند.»
روسیه نیروهای امدادرسان کلاه سفید مستقر در مناطق تحت کنترل مخالفان رژیم سوریه را به عنوان گروه امداد رسان به رسمیت نمی شناسد و مدعی همکاری آنها با گروه های تروریستی است.
طبق گفته منابع دیپلماتیک، آمریکا و انگلیس و فرانسه با رد پیشنهاد روسیه گفتند که روسیه «اطلاعات غلط» منتشر می کند.
نماینده آمریکا هم ادعا غلط و گمراه کننده خوانده و گفت «اعضای گروه کلاه سفیدها یکی از گروه های امداد رسان هستند و روسیه اطلاعات غلط ترویج می کند.»
نماینده انگلیس خاطر نشان کرد «این ادعا درست نیست و اشاره ضمنی سخیفانه است. ما نباید وقت شورای امنیت را با چنین ادعاهایی هدر بدهیم.»
از سوی دیگر، نماینده فرانسه اظهارات روسیه را «گمراه کننده» ارزیابی کرد و گفت «این گروه جان صدها نفر را نجات داده است.»
اعضای دیگر شورای امنیت هم ضمن رد ادعای روسیه بر لزوم حمایت از نیروهای امدادرسان در سوریه تاکید کردند.