ساحل جزیره کیش در ایران

ساحل جزیره کیش در ایران

ایران یا همان سرزمین پارس قدیم با شرایط سیاسی، فرهنگی و جغرافیایی منحصر به فردی دارد که در گزارش سال ۲۰۰۷ یونسکو جز ۵ کشور باستانی جهان معرفی شد.

ایران با مساحت یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای خاورمیانه محسوب می شود که حدود ۹۰ درصد از خاک این کشور در محدوده فلات ایران واقع شده است. سرزمین ایران به طور کلی کوهستانی و نیمه خشک بوده و میانگین ارتفاع آن بیش از ۱۲۰۰ متر از سطح دریا است.

ایران از لحاظ آب و هوایی یکی از منحصر به فردترین کشورهای جهان محسوب می شود و جزو معدود کشورهای جهان است که چهار فصل در آن به خوبی نمایان و مشهود است.

داشتن اختلاف دما در ایران، یکی از بارزترین تفاوت های آب و هوایی ایران با سایر نقاط جهان است. با مقایسه آب و هوای نقاط مختلف کشور می توان به خوبی به این تنوع و اختلاف دما در این مناطق پی برد. به طوری که اختلاف دمای هوا در زمستان میان گرم ترین و سردترین نقطه این سرزمین، گاهی به بیش از ۵۰ درجه سانتی گراد می‌رسد. به این معنی که؛ زمانی که در فصل زمستان دمای شهر کرد در شب به ۳۰ درجه زیر صفر می رسد، در اهواز دمای هوا حدود ۲۵ درجه بالای صفر است.

به طور کلی می توان در خصوص آب و هوای ایران گفت که سواحل شمالی این کشور در تابستان دارای هوای گرم و مرطوب و در زمستان معتدل است. نواحی شمال غرب و غرب نیز دارای تابستان های معتدل و زمستان‌های سرد و نواحی جنوبی ایران هم تابستان‌های به شدت گرم و زمستان‌های معتدل و بهاری دارند.

باید توجه داشت که ایران از نظر طبیعی، نیز در بین منحصربه فردترین کشورهای جهان دیده می شود، زیرا هر گوشه آن طبیعتی متفاوت نسبت به سایر نقاط دارد. طبیعت کشور ایران را مجموعه ای از رشته کوه ها، دشت ها، مناطق کویری، جلگه ها، آبشارها، جنگل ها، رودها، دریاچه ها، آتشفشان ها و غارها تشکیل می دهند که هر یک از این پدیده ها در نوع خود بی نظیر هستند.

این ویژگی ها سبب شده تا سازمان جهانی گردشگری در گزارش ۲۰۰۹ ، ایران را جزو ۱۰ کشور برتر برای جذب گردشگر بین المللی معرفی کند. به نظر می رسد ایران نتوانسته از این پتانسیل استفاده کند و در سال گذشته تنها ۳ میلیون و ۷۲۹ هزار گردشگر خارجی به این کشور سفر کرده اند در حالی که ترکیه، همسایه مسلمان این کشور میزبان ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر خارجی بوده است.

شرایط فعلی ایران

با وجود اینکه اسلام از قرن هفتم میلادی وارد ایران شد، اما مقررات اسلامی بعد از انقلاب ۵۷ (۱۹۷۹) به صورت رسمی وارد قانون اسلامی این کشور شد. از این رو محدودیت های بیشتری وارد قوانین این کشور شد که جذب گردشگر خارجی را برای این کشور با مشکلات زیادی مواجه کرد.

اگر چه ذات اسلام با گردشگری مخالف نیست و پیروانش را به سفر رفتن و میزبانی از مسافران دعوت کرده است، اما مقرارت اسلامی بسیاری از تفریحات گردشگران امروزی را محدود می کند.

در ایران بعد از اجرایی شدن قوانین اسلامی کلوب های شبانه، دیسکوها، قمارخانه ها، کازینوها و …. بسته شدند و همچنین در بسیاری از مکان های تفریحی مثل ساحل ها و سالن های ورزشی اختلاط زن و مرد ممنوع شد.

محدودیت هایی که در ایران اعمال می شود، شاید خوشایند همه گروه های گردشگری در همه رده های سنی نباشد، اما این به این معنی نیست که ایران تمام ظرفیت های خود برای جذب گردشگران خارجی را از دست داده است.

به طور حتم ایران نمی تواند خواسته های تمام گروه های گردشگری را مرتفع سازد، اما در عین حال می تواند مقصد مناسبی برای برخی از گروه های گردشگری از جمله گردشگری آموزشی-تاریخی، گردشگری سلامت-پزشکی، گردشگری ماجراجو باشد. همچنین این کشور می تواند مقصدی عالی برای گردشگران مسلمان باشد.

گزارش ها نشان می دهد که جمعیت مسلمانان جهان در سال ۲۰۱۳ بیش از ۲ میلیارد است و همچنین بیشتر مسلمانان در کشورهای هم جوار و نزدیک ایران زندگی می کنند که سفر به این کشور برای آن ها آسان تر و ارزان تر از سفر به نقاط دورتر جهان خواهد بود.

همانطور که پیشتر گفته شد ایران با توجه به شرایط جغرافیایی که در آن قرار گرفته، سواحل زیبایی دارد که بیشتر اوقات آفتابی و برای شنا کردن مناسب هستند.

شنای زن ایرانی با حجاب در دریا، بوشهر، جنوب ایران -خارج از طرح جدا سازی زنان و مردان- عکس از شرق پارسی

شنای زن ایرانی با حجاب در دریا، بوشهر، جنوب ایران -خارج از طرح جدا سازی زنان و مردان- عکس از شرق پارسی

با اجرایی شدن قوانین اسلامی در ایران، طرحی به نام «طرح سالم سازی» در سواحل شمالی و جنوبی این کشور به اجرا درآمد که در مکان هایی که این طرح اجرایی شده اند، قسمت شنای زنان از قسمت مردان جدا شده است و افراد با حضور غریق نجات می توانند در دریا شنا کنند. اگر چه طرح جداسازی زنان و مردان در دریا همواره مورد بحث و انتقادهای فراوانی قرار گرفته است، اما برای افراد مذهبی به ویژه زنانی که مقید به رعایت حجاب اسلامی هستند، شرایطی را فراهم کرده است تا در فضایی کاملا زنانه و به دور از حضور “نامحرم” با “مایو” تن به آب بزنند و به شنا و تفریح بپردازند.

نباید فراموش کرد که محدودیت های اختلاط زنان و مردان و همچنین “حجاب اجباری” در این کشور باعث نارضاینی و ناخشنودی بسیاری از ایرانیان شده است و سالانه شمار زیادی از ایرانیان به علت فرار از این محدودیت ها به کشورهای دیگر سفر می کنند. از آنجا که شرایط کنونی ایران غیر قابل انکار و غیر قابل تغییر است، باید گفت که این محدودیت ها برای بسیاری از مسلمانان می تواند فرصت و مقصد تفریح و آسایش باشد.

بسیاری از مسلمانان به ویژه زنان به علت رعایت حجاب و پوشش اسلامی در سفر و یا حتی در کشور اسلامی خود، نمی توانند از همه تفریحات و سرگرمی ها استفاده کنند. رعایت حجاب و پوشش اسلامی همواره دغدغه اصلی بسیاری از زنان مسلمان بوده و خواسته بسیاری از زنان مسلمان جهان این است که با آرامش خاطر و بدون محدودیت رعایت حجاب در آب های آزاد شنا کنند یا در سواحل طبیعی و عمومی آفتاب بگیرند.

زنان مسلمان بستگی به کشوری که در آن زندگی می کنند، مجبور هستند در ساعت و مکان های بسیار محدود به شنا بروند و یا به طور کل این ورزش را از لیست تفریحات خود خارج کنند. از این رو ایران می تواند در سر لیست مقصد گردشگری آن ها قرار گیرد.

زنان محجبه در سواحل جنوبی ایران- عکس از شرق پارسی

زنان محجبه در سواحل جنوبی ایران- عکس از شرق پارسی

شنای خانواده های ایرانی که خارج از طرح جداسازی زنان و مردان در دریای مازندران شنا می کنند- عکس از شرق پارسی

شنای خانواده های ایرانی که خارج از طرح جداسازی زنان و مردان در دریای مازندران شنا می کنند- عکس از شرق پارسی

شنای مردان در هرمزگان -جنوب ایران- عکس از شرق پارسی

شنای مردان در هرمزگان -جنوب ایران- عکس از شرق پارسی

تفریحات دریایی در جزیره کیش -جنوب ایران- عکس از شرق پارسی

تفریحات دریایی در جزیره کیش -جنوب ایران- عکس از شرق پارسی

شنا و تفریح زنان ایرانی با حجاب کامل که خارج از طرح جداسازی زنان و مردان در دریای مازندران شنا می کنند- عکس از شرق پارسی

شنا و تفریح زنان ایرانی با حجاب کامل که خارج از طرح جداسازی زنان و مردان در دریای مازندران شنا می کنند- عکس از شرق پارسی

مردان با لباس شنا در سواحل دریای ایران - عکس از شرق پارسی

مردان با لباس شنا در سواحل دریای ایران – عکس از شرق پارسی

سواحل دریای شمال ایران- مازندران- عکس از شرق پارسی

سواحل دریای شمال ایران- مازندران- عکس از شرق پارسی