تیم ریشه‌دار ایتالیایی به دنبال ضربه استثنایی در نبرد «گوهر درخشان»

بازیکنان میلان به پوشیدن کوفیه سعودی در برابر جهانیان مباهات می‌کنند

ریاض: طارق الرشید

تیم ای سی میلان از مأموریت سختی که امروز چهارشنبه در برابر حریف پرستاره یوونتوس خواهد داشت، خبر دارد؛ وقتی در سوپر جام روبه روی هم قرار می‌گیرند، اما بازیکنان این تیم استرس را کنار گذاشتند و لحظه‌هایی خوش و شاد در کنار هواداران‌شان گذراندند. هوادارانی که از گوشه و کنار کشور سعودی آمده‌اند تا عکس یادگاری با آنها بیاندازند و از آنها امضایی بگیرند.
ستارگان تیم ایتالیایی در زمان دیدار با هواداران خود در لابی هتل، کوفیه سعودی به سرکردند تا عکس‌هایشان در سراسر جهان منتشر شود و طوفانی از کامنت‌های عاشقان باشگاه را برانگیزند.
از نظر تاریخی چندان جای شگفتی ندارد که میلان ایتالیایی در دیدارهای نهایی کشوری یا قاره‌ای حضور یابد و یکی از دو طرف سوپر جام ایتالیایی باشد که استان جده میزبانش شده است. اما عجیب این است که این تیم برای هشت دوره پیاپی و بعد از اینکه در سال ۲۰۱۰-۲۰۱۱ به آخرین عنوان قهرمانی در لیگ ایتالیا دست یافت، از رقابت در مرحله قهرمانی دور بود. پیش از آن ۱۸ نوبت صاحب لقب قهرمانی شد و برای ۱۸ دوره نایب قهرمان. ۵ نوبت قهرمان سوپرلیگ اروپا، قهرمان باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۰۷ از دیگر افتخارات این تیم است.
کارنامه مملو از قهرمانی این تیم، از سال ۲۰۱۰ دچار رکود شد و به مرحله قهرمانی کالچیو و در دیگر قهرمانی کشوری نرسید. پیش از اینکه شانس به رویش لبخند بزند و باز قهرمان سوپر جام هفتم بشود، در برابر باشگاه‌های رقیب کم آورد. اما این دست‌آورد که عاشقان و هواداران چند سال‌ گذشته چشم به راهش بودند، برای بازگشتش به میدان رقابت‌هایی که برای طرفدارانش گران‌ترین محسوب می‌شد، خیلی کافی نبود. از جایگاه پنجم فاصله داشت و به همان یکی از بلیط‌های راهیابی به لیگ قهرمانان اروپا چنگ زد.

بدون شک گتوزوی ایتالیایی، مدیر فنی تیم میلان هرچه در توان دارد را بسیج می‌کند تا در فینال پیش رو بیش از یک ضربه بزند. تنها یک گام با متوقف کردن هیمنه پیانکونری بر دیدار دو تیم فاصله دارد و از زمان در دست گرفتن مدیریت فنی ۳ شکست پیاپی دریافت کرد. زنجیره شکست‌ها از دیدار اول در ۳۰ مارس فصل گذشته شروع شد وقتی که دست تقدیر او را در برابر یووه پرتاب کرد و بازی را با نتیجه سه گل واگذار کرد. پس از آن تلخی شکست چهار هیچ را به کام برد. و در این فصل در دیدارهای دور اول «کالچیو» تفوق یووه بر گردان گتوزو ادامه یافت و تیم اولی با نتیجه دو برصفر بازی را برد.

گتوزو نگران ادامه باخت‌های تیم در دوره خودش است به گونه‌ای که اکنون در رده پنجم جدول ایستاده آن هم با اختلاف ۲۲ امتیاز با یووه صدر نشین. تاکنون چهار باخت، هفت تساوی و تنهاهشت پیروزی از ۱۹ بازی کسب کرده است. شانسش برای کسب مقام قهرمانی به نظر شبه محال می‌رسد اما تلاش می‌کند شانس به دست آوردن بلیت حضور در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. مربی میلان می‌داند پیروزی بر یووه جدای از همه محاسبات به تنهایی قهرمانی به حساب می‌آید. متوقف ساختن تیم سیاه و سفید و چشاندن طعم اولین شکست به آنها و برگشت به ایتالیا با سوپر جام.
بی شک قهرمانی میلان در سوپر جام فاصله میان آنها و یووه را از میان برخواهد داشت به گونه‌ای که هر دو تیم صاحب هفت قهرمانی می‌شوند همچنانکه صعود تیم گتوزو بر سکوی قهرمانی در استادیوم «گوهر درخشان» ماندنش در هرم مدیریت فنی را تقویت می‌کند. چنانچه در برابر رقیب دیرینه برای چهارمین بار طعم شکست را بچشد، او اولین قربانی این سقوط خواهد بود.
بی شک مربی میلان چند تغییر در تیم اعمال خواهد کرد. برخی برگه‌های برنده‌اش را در فهرست ذخیره‌ها نگه خواهد داشت تا به تناسب روند بازی از آنها استفاده کند. به نظر می‌رسد این آخرین فرصت گتوزو باشد اگر بخواهد در میدان میلان بماند.