فرستادهٔ سازمان ملل به «الشرق الاوسط»: منوط کردن برگزاری انتخابات به جمع‌آوری سلاح، سال‌ها انتظار را برای لیبی به همراه خواهد داشت

قاهره: سوسن أبو حسین

غسان سلامه فرستادهٔ سازمان ملل در امور لیبی در خصوص حل مسائل این کشور در چارچوب سیاسی در سال جاری و در صورت توافق گروه‌های فعال ابراز امیدواری کرد.
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط»، در خصوص حمله‌ای که در شرق لیبی به او شده، ضمن آرزوی اینکه در لیبی نگاه‌ها به نماینده دبیرکل سازمان ملل عوض شود، عنوان کرد «این حمله خوب است و مرا ناراحت نکرد؛ چرا که انتظار آن را داشتم».
وی در خصوص تهمت‌هایی که پیروان حفتر در خصوص عدم به رسمیت شناختن ارتش از جانب او به وی روا داشتند ضمن اشتباه دانستن آنها گفت: هیئت سازمان ملل کاملاً بی‌طرف است.
سلامه ضمن اشاره به کنفرانس ملی جامع تأکید کرد که موعد آن عقب نیفتاده است.
وی افزود: چارچوب زمانی این کنفرانس با توافق گروه‌های فعال لیبی مشخص می‌شود و ما سعی می‌کنیم تا نظرات را به هم نزدیک کنیم تا این کنفرانس معاهده نامه‌ای برای کار دسته جمعی در آینده دربرداشته باشد.
وی همچنین اظهار کرد که ربط دادن انتخابات به جمع‌آوری سلاح برای لیبی سال‌ها انتظار هزینه دارد.
وی افزود: در لیبی حدود ۱۵ میلیون قبضه سلاح در دست شهروندان است که یکی از دلایل آن انبار مهمات بزرگی است که معمر القذافی برجای گذاشت و دلیل دیگر مربوط به تعداد سلاح زیادی است که وارد کشور می‌شود به همین دلیل ما در صدد اتخاذ اقداماتی عملی در این خصوص هستیم که از جملهٔ آنها نظارت بر منابع درآمد و هزینه‌های بانک مرکزی طرابلس و بیضا است و این عملیات نیازمند صبر و شکیبایی است.
به اعتقاد وی اموال بانک‌ها صرف اسلحه می‌شود اما یافتن راه‌های پرداخت این اموال برای سلاح کاری بسیار مهم است که باید آنها را یافت؛ چرا که بسیاری بر این اعتقاد هستند که اموال کشور در لیبی صرف خدمت به ملت، منافع، ثبات و امنیت آن نمی‌شود.
وی ادامه داد که به نتایج عملی در خصوص سلاح دست یافتند اما به تأخیر انداختن انتخابات تا جمع‌آوری سلاح سال‌ها زمان می‌خواهد؛ بنابراین آنچه باید اکنون انجام داد این است که صدای بمب اندازها را خاموش کرد نه اینکه حتماً اسلحه‌ها را جمع کرد درست کاری که در طرابلس و ترهونه انجام شد و علیرغم وجود برخی از نقض‌ها در آنجا اما این اتفاقات بسیار کم شده‌است.
وی با اشاره به اینکه این درگیری‌ها از طریق دخالت‌های خارجی هدایت می‌شود عنوان کرد که کمیته‌ای از کارشناسان اسلحه به‌طور مستقیم با شورای امنیت همکاری می‌کنند به طوری که تمام ادله و شواهد پیرامون صادرات اسلحه به لیبی را بررسی می‌کند و هم‌اکنون در حال بررسی دقیق اطلاعاتی پیرامون رسیدن مهماتی جدید به لیبی است.
وی ضمن اشاره به اینکه برای ثبات و ساخت حکومت لیبی با تمام وسایل و راه‌ها کار می‌کنند عنوان کرد همکاری میان شرق و غرب لیبی میان سازمان‌ها برقرار است و همکاری شدیدی میان وزارت‌های کشور، مالی، اقتصاد و آموزش منطقه وجود دارد و آنها در حال تشویق باز کردن درهای همکاری جدید هستند تا سازمان‌های لیبی مجدداً متحد شوند و نتایج این تلاش‌ها برای همه ملموس است.
وی ضمن تأکید بر اینکه باید دوباره برای وجود پارلمانی واحد در لیبی همه‌پرسی گذاشته شود، اظهار کرد که قرار است مذاکراتی با هدف برطرف کردن شکاف موجود در لیبی با تمام گروه‌های فعال لیبی برگزار شود. برای برخی از موضوعات قدیمی راه‌حلی پیدا شد و امید است که برای بقیهٔ موضوع‌ها نیز راه‌حل پیدا شود به همین دلیل با فایز السراج رئیس شورای ریاست جمهوری، خلیفه حفتر فرماندهٔ ارتش ملی لیبی و عقیله صالح رئیس پارلمان دیدار خواهد داشت.