اویحیی از پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد وضعیت سلامتی بوتفلیقه طفره رفت

 

الجزایر: بو علام غمراسه

احمد اویحیی نخست وزیر الجزایر روز شنبه (۲ فوریه) گفت «پرزیدنت بوتفلیقه نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری از طریق پیام خطاب به مردم اعلام می کند». او افزود «بوتفلیقه در کمپین های تبلیغاتی انتخابات به دلیل وضعیت عمومی بد شرکت نمی کند».
اویحیی از پاسخ به برخی سوال های خبرنگاران در مورد وضعیت عمومی بوتفلیقه و توانایی او برای کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری و شرکت در کمپین های انتخاباتی و مراسم ادای سوگند و اداره امور کشور برای پنج سال آینده طفره رفت. کنفرانس خبری در پایان نشست تجمع ملی دموکراتیک الجزایر برگزار شد.

گویا برخی از سوال های مطرح شده در این نشست به مذاق اویحیی خوش نیامد و برخی حرکات او در هنگام پاسخ به سوال ها از روی دستپاچگی بود.

اویحیی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران روزنامه منتقد حکومت در مورد ناتوانی پرزیدنت بوتفلیقه در انجام وظایف خود به عنوان رییس جمهور بر اثر بیماری گفت «در واقع، شما بیمارید که اینقدر به بیماری پرزیدنت (۸۲ ساله) اهمیت می دهید… من مطالب این روزنامه را از سال ۲۰۰۴ دنبال می کنم». بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۴ برای دوره دوم ریاست جمهوری کاندیدای انتخابات شد و اغلب روزنامه های مهم کشور منتقد نامزدی بوتفلیقه بودند.

اما خبرنگاران دست برندار نبودند و برای پرسش در مورد وضعیت جسمی بوتفلیقه پافشاری کردند. اویحیی در واکنش به سوالی در مورد اینکه آیا خود رییس جمهور در کمپین های انتخاباتی شرکت می کند یا نه گفت «بوتفلیقه در کمپین های تبلیغاتی شرکت نمی کند و هوادارانش یعنی ما به جای او این کمپین ها را اداره می کنیم. البته این چیز بدی نیست چرا که مردم می دانند او در دوره های قبلی چه دستاوردهایی داشته است. شرایط جسمی پرزیدنت هرگز مانعی برای ماندن او در قدرت نیست. اکثریت رای دهندگان در انتخابات ۲۰۱۴ به او رای دادند و از جریان بیماری او باخبر بودند. دولت به زودی نتایج دستاوردهای دوره چهارم ریاست جمهوری او را اعلام می کند».

اویحیی گفت‌ «پرزیدنت به احتمال ۹۹ درصد کاندید انتخابات ریاست جمهوری می شود». برخی ناظران می گویند پرزیدنت بوتفلیقه به احتمال زیاد اویحیی را به عنوان مدیر کمپین انتخاباتی اش تعیین می کند.

او گفت بوتفلیقه «احتمالا» از طریق «پیام خطاب مردم» کاندیداتوری خود را اعلام می کند. او در انتخابات ۲۰۱۴ هم با این شیوه نامزد انتخابات شد.

او در آن زمان گفت «مردم از بیماری من خبر دارند اما مصرانه از من خواستند تا در قدرت بمانم و من هم به خواست آنها تن دادم».

وى از واکنش به اظهارات نامزد ریاست جمهوری ژنرال بازنشسته علی غدیری که گفته بود از رویارویی با رییس جمهور هراس ندارد خودداری کرد گفت «بر این باورم که بوتفلیقه بهترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری است».

از سوی دیگر، زبیده عسول رییس حزب «مواطنه» (شهروندی) با اعلام حمایت از نامزدی غدیری برای انتخابات ریاست جمهوری به خبرنگاران گفت‌ «او جایگزین رژیم کنونی است». حزب مواطنه شخصیت های منتقد حکومت را در برمی گیرد.

غدیری در برنامه انتخاباتی خود اعلام کرد که «راه را بر استبداد ورانتخواری و خویشاوند سالاری و گفتمان پوپولیستی و نابرابری و شکاف طبقاتی و عوامفریبی می بندیم و در راستای برقراری اقتصاد دانش محور در همه حوزه ها تلاش می کنیم».