پاریس: میشال ابونجم

مسئله پنهانی نیست که پاریس هیچ‌گاه علاقه‌ای به بازگرداندن شهروندان افراطی خود یا کسانی که ساکن در خاک فرانسه بودند و برای جنگ در کنار «داعش» راهی سوریه و عراق شده بودند، ندارد. آن هم به دلیل «بیماری واگیری» که ممکن است این گروه موجب آن شوند؛ خواه زن باشند یا مرد، داخل زندان باشند یا بیرون آن با آن تجربه‌های جنگی و انفجاری که کسب کرده‌اند، می‌توانند تجسم تهدید امنیتی تروریستی باشند.
همین ترس از ده‌ها تندرویی که طی ماه‌های آینده پس از پایان مدت محکومیت‌شان از زندان آزاد می‌شوند، مقام‌های امنیتی فرانسوی را فراگرفته است.
به همین دلیل مقامات فرانسوی درحال مذاکره برای بازگرداندن کودکان همراه مادران خود در بازداشت‌گاه‌های شمال شرقی سوریه اند. وقتی «شورای سوریه دموکراتیک» از کشورهایی که شهروند بازداشتی دارند، دعوت کرد شهروندان‌شان را به کشورشان برگردانند با فرانسه رفتاری «ویژه» کردند.
این درخواست را از آن کشور نکردند به دلیل حساسیت بخش فرانسوی این پرونده و این تمایل به مجبور نساختن مقامات که می‌خواستند این شهروندان تندرو در همان جایی که هستند محاکمه شوند. برعکس عراق، بخش سوری پیش روی فرانسه مشکل قانونی پیش می‌آورد چرا که منطقه کردی وجود قانونی ندارد که بتواند تندروها را محاکمه کند. همچنین پاریس تمایل ندارد شهروندانش به مقامات سوری تحویل داده شوند.
اما آنچه پاریس به هیچ‌وجه نمی‌خواهد، اکنون در آستانه روی دادن است. مقامات واقعی در شمال سوریه آماده تغییراتی می‌شوند که در هفته‌ها و ماه‌های آینده از راه می‌رسند با عنوان عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی.
سرنوشت بازداشت شدگان و خانواده‌هایشان در میان آتش تند قرار گرفته‌است و پاریس نمی‌تواند در حل و فصل این مسئله سهل انگاری کند.
برهمین اساس باید سخنان وزیرکشور فرانسه کریستوفر کاستانیر و سخنان دیروز سخنگوی وزارت خارجه اگنس فون درمال را دراین چارچوب ارزیابی کرد. آنچه از سخنان این دو می‌توان فهمید اینکه گزینه‌های پاریس بسیار محدود شده‌اند و گریزگاهی پیش رو ندارد جز قبول تحویل تندروها برای پیش‌گیری از پراکنده و پخش شدن‌شان و مخاطرات امنیتی و تروریستی که چنین مسئله‌ای می‌تواند درپی داشته باشد.
دیروز وزیر کشور در گفت‌وگو با شبکه خارجی «بی اف ام تی فی» دربارهٔ این مسئله سخن گفت.
نکته مهم از میان گفته‌هایش اینکه «امریکایی‌ها از سوریه عقب می‌کشند و در آنجا افرادی بازداشت شده وجود دارند که هنوز در بازداشت به سرمی‌برند و چون امریکایی‌ها حضور دارند و این افراد آزاد می‌شوند و تمایل دارند به فرانسه برگردند» و به گفته کاستانیر این اشخاص «فرانسوی هستند پیش از آنکه تندرو باشند؛ و کسانی که برمی‌گردند وقتی تصمیم به برگشت گرفتند به زندان می‌افتند» و پس از آن «تحویل سیستم قضایی داده می‌شوند».
علیرغم اینکه وزارت خارجه حاضر به اعلام تعداد دقیق افراد نشد که در رسانه‌ها تکرار می‌شود، به گفته شبکه مذکور خبری فرانسه تعداد افراد تندرو به ۱۳۰ زن و مرد می‌رسد.