سعید مرتضوی – عکس از گتی ایجز/ای اف پی/ 5 آوریل 2000

سعید مرتضوی – عکس از گتی ایجز/ای اف پی/ ۵ آوریل ۲۰۰۰

سایت دادسرای عمومی و انقلاب اعلام کرد که سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، شامگاه دوشنبه بازداشت شده است. هنوز دلیلی دستگیری متهم اصلی بازداشتگاه کهریزک اعلام نشده است.

بامداد سه شنبه خبرگزاری فارس گزارش کرد: «سعید مرتضوی در پرونده کهریزک به همراه تعدادی از همکارانش از کار معلق شده و پرونده مفتوحی داشت که احتمال می رود علت بازداشت وی به همین دلیل باشد. پیش از این محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود عنوان کرده بود که در اسفند ماه امسال دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک برگزار خواهد شد.»

روز سه شنبه خبرگزاری مهر اعلام کرد: «بعد از دستگیری سعید مرتضوی در ساعت ۱۱ دوشنبه شب، نیروهای دادستانی تهران، وی را ساعت ۱۲ تحویل زندان اوین دادند.» مهر به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد: «سعید مرتضوی شب گذشته وارد زندان اوین شده است. ساعت ورود این متهم ۱۲ شب بوده و همانند سایر متهمان تشریفات لازم برای ثبت نام متهم و ورودش به زندان انجام شده است.»

امیر طاهری، روزنامه نگار

امیر طاهری، روزنامه نگار

در گفتگویی با المجله، امیر طاهری، خبرنگار، در باره پرونده قضایی مرتضوی چنین می گوید: «در یک سیستم قضایی عادل، همه بی گناه هستند مگر آن که خلافش ثابت شود. سعید مرتضوی هم از این قضیه مستثنا نیست. در حکومتی که رئیس جمهور و یارانش مخفیانه از گفتگویی فیلم می گیرند و آن را نه به سیستم قضایی بلکه در صحن علنی مجلس و یوتیوب به نمایش می گذارند، نمی توان هیچ پیش بینی یا قضاوت درستی کرد.»

دستگیری سعید مرتضوی بلافاصله پس از افشا گری احمدی‌نژاد در جلسه علنی مجلس که برای استیضاح وزیر تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی برگزار شد صورت گرفت. در این جلسه رییس جمهور با پخش نوار مکالمه ای، برادران لاریجانی را به سوء استفاده از قدرت در فعالیت‌های اقتصادی متهم کرد.

احمدی نژاد ادعا کرد ۲۳ یا ۲۴ دقیقه مکالمه فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی را در اختیار دارد که در آن فاضل لاریجانی، برادر علی لاریجانی (رئیس مجلس) و صادق لاریجانی (رئیس قوه قضائیه)، تلویحا به آقای مرتضوی گفته بود که اگر شخص مذکور او را به عنوان مباشر خود تلقی کند، او خواهد توانست با توجه به نفوذ برادرانش مشکلاتی را که معمولا برای فعالیت های اقتصادی پیش می آید حل کند.

طاهری بر این باور است که: «قوه قضاییه در ایران مستقل عمل نمی کند بلکه در امور سیاسی دخالت می کند. نمونه آن را در مکاتبات محرمانه رییس قوه قضاییه با رییس جمهور دیدم. قوه قضاییه در ایران حزبی عمل می کند. که صحیح نیست. رییس قوه قضاییه آزاد است که خود حزبی تشکیل دهد و گرایش سیاسی خود را داشته باشد. اما در منصب رییس قوه قضاییه می بایست مستقل و بدون گرایش به هیچ حزبی عمل کند.»

بازداشت سعید مرتضوی از آنجایی اهمیت ویژه پیدا می کند که گزارش دی ۸۸ کمیته حقیقت‌یاب مجلس او را فرد آمر در انتقال بازداشت شدگان به کهریزک معرفی شد. به گزارش کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات، سعید مرتضوی مسئول انتقال بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر به کهریزک است:

«با توجه به آنچه گذشت اعزام ۱۴۷ تن از بازداشت‌شدگان اغتشاشات روز ۱۸ تیر ماه به چنین بازداشتگاهی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در روز ۱۹ تیر ماه به دستور دادستان وقت تهران این جمع از بازداشت‌شدگان به کهریزک اعزام می‌شوند… ضمن آنکه مسئولان بازداشتگاه کهریزک با این عنوان که ظرفیت پذیرش این تعداد از بازداشت‌شدگان را ندارند در هنگام نخست از پذیرش آنان سر باز زده و بازداشت‌شدگان ساعتی نیز در بیرون از بازداشتگاه معطل بوده اما به دلیل اصرار مقام قضایی دستور دهنده [سعید مرتضوی]، مجبور به پذیرش می‌شوند.»