مسکو – طاها عبدالواحد

شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز جانشین ولیعهد عربستان سعودی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره همکاری های دو جانبه و یکسان سازی تلاش ها برای مبارزه با تروریسم و گروه های تروریستی و اندیشه افراطی در منطقه و نیز “منطقه آسیای میانه” گفت و گو کردند. دو طرف در این نشست که در مسکو انجام شد بر سر بسیاری از مسائل منطقه ای به توافق رسیدند و برای ایجاد راهکاری برای بحران سوریه ابراز امیدواری کردند.

رئیس جمهور روسیه و جانشین ولیعهد عربستان سعودی روز سه شنبه (۳۰ مه) دیدار کردند. شاهزاده محمد بن سلمان در این نشست گفت “روابط میان پادشاهی عربستان سعودی و روسیه در وقت کنونی در بهترین شرایط قرار دارد و دو کشور در مسائل فراوانی با یکدیگر تفاهم دارند.”

شاهزاده محمد بن سلمان با اشاره به اختلاف نظرات بین دو کشور گفت “ساز و کارهای معینی برای عبور از این اختلافات در نظر گرفته شده است.” او افزود “دو کشور در یک مسیر مثبت به سرعت در حرکت هستند.”

او یاد آور شد “سفر وی به روسیه و گفت و گو با مقام های این کشور دستاورد بزرگی در زمینه گسترش روابط میان روسیه و پادشاهی عربستان سعودی خواهد بود.”

شاهزاده محمد بن سلمان گفت “دو کشور می توانند پایه های مستحکمی در راستای ایجاد ثبات در بازار نفت و قیمت منابع انرژی پایه ریزی کنند. این برای ما فرصت مناسبی برای ترسیم چشم اندازی استراتژیک خواهد بود.” او افزود “در بخش اقتصادی هم طرح های همکاری فراوانی میان دو کشور وجود دارد که این عامل منجر به افزایش اقدامات مشترک در آینده می شود.”

جانشین ولیعهد در زمینه مسائل سیاسی گفت “نقاط تقابلی در رویکرد دو کشور وجود ندارد.” او ابراز امیدواری کرد که دو طرف بتوانند سیاست های دو کشور را در مسیر درست و در راستای تامین منافع دو کشور قرار دهند.

او گفت “روسیه و عربستان سعودی دستاوردهای زیادی با هم داشته اند وهمچنان موارد بسیار دیگری در پیش روی آنهاست.”

در این دیدار مساله گسترش همکاری بین عربستان سعودی و روسیه درباره توافق نفتی اوپک مورد بررسی قرار گرفت. این توافق برای نخستین بار در تاریخ فعالیت اوپک به همکاری کشورهای تولید کننده نفت در خارج از “اوپک” و در راس آنها روسیه اشاره دارد. دو طرف درباره راهکارهای فعال سازی این توافق برای دست یابی به منافع و نتایج مثبت و ثبات در بازارهای نفت مذاکره کردند.

ولادیمیر پوتین در این نشست از ملک سلمان بن عبد العزیز برای سفر به روسیه دعوت کرد. او افزود “بی گمان، این سفر نشانه مثبت و عامل تشویق کننده برای گسترش روابط بین دو کشور قلمداد می شود. روابط دو کشور در حال رشد است و روابط اقتصادی رشد ۱۳۰ درصدی داشته است.”

پوتین از شاهزاده محمد بن سلمان و کشور عربستان سعودی به خاطر “همکاری با کشورهای صادرکننده نفت اعم از اعضا و کشورهای غیرعضو اوپک” تشکر کرد. او افزود “تلاش های مشترک ما منجر به ثبات بازارهای نفت می شود.”

پوتین با تمجید از همکاری سیاسی دو کشور گفت “تماس هایی در سطح سیاسی و وزارت دفاع دو کشور برقرار است. ما با یکدیگر درباره مسائل پیچیده همچون سوریه همکاری می کنیم.”

خبرگزاری “تاس” روسیه به دنبال مذاکرات بین شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گزارش داد صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه و صندوق مالی مستقل عربستان سعودی در ۲۵ پروژه در حوزه های اقتصادی گوناگون در روسیه همکاری می کنند. این خبرگزاری افزود این اطلاعات از گزارشی که در راستای آماده سازی برای مذاکرات بین مسئولان عربستان سعودی و روسیه در کرملین تنظیم شد به دست آمده است. خبرگزاری “تاس” افزود “صندوق مالی مستقل عربستان سعودی تا کنون موافقت کرده مبلغ ۱۰ میلیارد دلار جهت سرمایه گذاری در روسیه در نظر گرفته شود.”