۳۰۰ اقدام استراتژیک سعودی برای توسعۀ ۱۱ صنعت اصلی

ریاض: الشرق الأوسط

پادشاهی سعودی خود را برای ساخت ۱۰۰ کارخانه در راستای انقلاب صنعتی چهارم در قالب اقدام سازمان شهرک‌های صنعتی و مناطق فنی (مدن) آماده می‌کند.
به گزارش الشرق الاوسط، این سازمان در خصوص هر کدام از این کارخانه‌ها تحقیق کرده و طرح تحول فنی و میزان درآمد سرمایه‌گذاری احتمالی آن را مشخص می‌کند.
صندوق رشد صنعتی سعودی نیز مطالعات اعتباری را انجام داده و در صورت انجام تمام درخواست‌ها اعتبار لازم برای ساخت این کارخانه پرداخت می‌شود.
شهرک علوم و فناوری ملک عبدالعزیز نیز نقش مشاوره‌ای برای تأمین پشتیبانی فنی و آموزشی را در این خصوص دارد و بر اساس نتایج پژوهش گسترده اقدام به ارزیابی فناوری‌های مورد نظر در طرح کارخانه‌ها می‌کند.
هدف از این پژوهش گسترده تسریع توانایی‌های صنعت دیجیتال و تقویت تولید کارخانه‌ها است که به همت «مدن» و شرکت «جنرال الکتریک» صورت می‌گیرد.
در این راستا سازمان «مدن» اقدام به امضای ۴ توافقنامه همکاری استراتژیک با سازمان برق سعودی و بانک توسعۀ اقتصادی کرد.
همچنین توافقنامۀ سه جانبه‌ای با صندوق سرمایه‌گذاری سعودی و شهرک علوم و فناوری ملک عبدالعزیز امضا کرد و دیگر توافقنامۀ آن با شرکت «جنرال الکتریک» بود که حدود ۳۰۰ اقدام استراتژیک برای توسعۀ ۱۱ صنعت اصلی زیر شاخۀ آنها هستند که مهم‌ترین آنها صنعت ماشین‌سازی، صنعت نظامی، صنعت پزشکی و صنعت آبزی پروری است و هدف از آن افزایش میزان صادرات غیرنفتی سعودی تا ۵۰ درصد است.
توافقنامۀ سازمان «مدن» و سازمان برق در امتداد شراکت استراتژیک آنها به مدت سال ۳۰ سال است به طوریکه میزان پروژه‌های برقی «مدن» در شهرک‌های صنعتی تاکنون ۱٫۰۶ میلیارد دلار بود و هدف از آن ساخت تأسیسات جدید برای برخی از شهرها بود.
هدف از توافقنامۀ دوم این سازمان با بانک توسعۀ سعودی، پشتیبانی از تأسیسات کوچک از طریق اعطای خدمات مالی و غیرمالی و توسعۀ شهرک‌های صنعتی آینده‌دار است که از طریق حمایت از پروژه‌‎هایی صورت می‌گیرد که محقق این اهداف است.
توافقنامۀ سه جانبۀ این سازمان با صندوق سرمایه‌گذاری سعودی و شهرک علوم و فناوری ملک عبدالعزیز شامل تأمین هزینه‎‌های کارخانه‌های نمونه برای استفاده از تکنیک‌های انقلاب صنعتی چهارم در شهرک‌های صنعتی از طریق روشی است که مورد توافق ارگان‎های مربوطه و تعیین ویژگی‌های این کارخانه‌ها بر اساس برنامۀ «ندلب» باشد.