گذشتن بودجه سعودی از مرز یک تریلیون دلار و پیش‌بینی افزایش ۱۱ درصدی درآمدها در ۲۰۱۹

ریاض: شجاع البقمی

پادشاهی سعودی در حال آماده‌سازی برای اعلام بزرگ‌ترین بودجه‌ای است که قبل از شروع سال مالی تصویب خواهدشد.
به گزارش الشرق الاوسط، انتظار می‌رود که این بودجه از مرز ۲۹۵ میلیارد دلار نیز بگذرد که هم‌سو با «چشم انداز ۲۰۳۰» سعودی برای افزایش نشاط اقتصاد و تنوع درآمدهای آن است.
اعلام بزرگ‌ترین بودجه پیش از شروع سال مالی جدید تاکیدی بر میزان تاثیر اصلاحات اقتصادی این کشور است.
در واقع اعلام بودجه با رسیدن نرخ نفت به بشکه‌ای ۶۰ دلار همزمان شد و پادشاهی سعودی توانست در ۹ ماه اول سال جاری به لطف اصلاحات اقتصادی و تنوع سرمایه‌گذاری، میزان درآمدهای غیر نفتی خود را ۴۸ درصد افزایش داد.
بر اساس بیانیه اولیه وزرات مالی سعودی انتظار می‌رود میزان بودجه سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۹۵ میلیارد دلار برسد که ۷ درصد نسبت به سال جاری افزایش خواهد داشت.
وزارت مالی سعودی هدف از این اقدام را تلاش برای تحقق اهداف رشد اقتصادی و تشویق بخش خصوص اعلام کرد.
برآوردهای اولیه وزارت دارایی سعودی طی بیانیه اولیه بودجه دولت برای سال مالی ۲۰۱۹ اعلام شد که این اتفاق در تاریخ سعودی در نوع خود بی‌سابقه است. میزان برآوردهای اولیه برای درآمد کل کشور در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۶۰٫۸ میلیارد دلار است که نسبت به سال جاری ۱۱ درصد افزایش دارد.
گفتنی است، با تاکید بر پایبندی دولت به شفافیت و افشای مالی، تقویت حکومتداری و کنترل مالی، وزارت دارایی سعودی گزارش عملکرد بودجه دولت در سه‌ماهه سوم سال مالی ۲۰۱۸ را روی پایگاه الکترونیک وزارت منتشر کرد.
شاخص‌های این فصل خبر از کاهش نرخ کسری بودجه در مقایسه با همین فصل از سال گذشته شد، که توأم با رشد قابل توجه درآمدهای نفتی و غیر نفتی بود.
این گزارش همچنین بر تاثیر اصلاحات اقتصادی، تدابیر مالی برای حمایت از امور مالی کل و اثربخشی مدیریت آن، تاکید کرد.
بر اساس شاخص‌های مالی عملکرد بودجه در فصل مالی سوم سال جاری، میزان درآمدها از ابتدای سال جاری تا پایان فصل سوم ۱۷۶٫۸ میلیارد دلار بود که نسبت به همین دوره از سال ۲۰۱۷ ، رشد ۴۷ درصدی داشته‌است.
میزان درآمدهای فصل سوم سال جاری ۵۹٫۵ میلیارد دلار است که نسبت به همین فصل در سال گذشته رشد ۵۷ درصدی داشته‌است.
درآمدهای غیر نفتی فصل سوم سال جاری ۱۸٫۴۸ میلیارد دلار است که رشد ۴۵ درصدی داشته‌است.
اما میزان کل درآمدهای نفتی از ابتدای سال جاری تا پایان فصل سوم سال، ۵۶٫۲۸ میلیارد دلار است که در مقایسه با همین دوره از سال گذشته (۹ ماه اول سال ۲۰۱۷) رشد ۴۸ درصدی داشته‌است.
انتظار می‌رود اقتصاد سعودی در سال ۲۰۱۹ بر اساس گزارش‌های بین‌المللی رشدی بیشتر از سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ داشته‌باشد به طوریکه آژانس اعتبار سنجی «مودیز» میزان رشد تولید داخلی سعودی در دو سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را ۲٫۵ و ۲٫۷ عنوان کرد در صورتیکه پیش بینی آن برای همین سال‌ها قبلاً ۱٫۳ و ۱٫۵ درصد بود.
آژانس اعتبار سنجی «مودیز» تاکید کرد اقتصاد سعودی در درجه «A1» با چشم‌اندازی پایدار قرار دارد.
این درحالی است که پیش‌بینی‌های این آژانس از پیش‌بینی‌های بیانیه اولیه اعلام بودجه کل کشور بیشتر است.
در این میان، تعداد شرکت‌ها و موسسه‌های سعودی در سه‌ماهه سوم سال جاری در مقایسه با همین دوره از سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافت و این نشان از سرزندگی اقتصاد سعودی است.
در واقع تعداد این شرکت ‌ها از ۸۲۴٫۷ هزار موسسه در سال ۲۰۱۷ و ۷۰۱٫۳ هزار موسسه در سال ۲۰۱۶ به ۹۴۵٫۶ هزار موسسه در سال ۲۰۱۸ رسید.
میزان درآمدهای نفتی فصل سوم سال ۴۱ میلیارد دلار بود که رشد ۶۳ درصدی داشت و در نتیجه بهبود نرخ نفت در بازارهای جهانی بود.
اما میزان کل درآمدهای نفتی سعودی از ابتدای سال جاری تا پایان فصل سوم سال ۱۲۰٫۵ میلیارد دلار بود که در مقایسه با همین دوره از سال گذشته (۹ ماه اول سال ۲۰۱۷) رشد ۴۷ درصدی داشته‌است.
میزان هزینه‌ها در فصل سوم سال جاری ۶۱٫۴۷ میلیارد دلار بود که در مقایسه با همین فصل از سال گذشته رشد ۲۱ درصدی داشته‌است.
میزان کل هزینه‌های پرداختی جاری تا پایان فصل سوم سال به ۱۸۹٫۹ میلیارد دلار رسید که ۷۳ درصد کل بودجه سال است و در مقایسه با همین مدت از سال گذشته (۹ ماه اول سال ۲۰۱۷) رشد ۲۵ درصدی داشته‌است.