ائتلاف عربی: باید حوثی‌ها را به اجرای آتش‌بس وادار کرد

ائتلاف عربی حمایت از مشروعیت یمن بر ملزم کردن شبه‌نظامیان حوثی برای پایبندی به توافقات سوئد، به ویژه آتش بس که از امروز در الحدیده آغاز می‌شود تأکید کرد و ضمن هشدار در خصوص تکرار عدم پایبندی کودتاچیان به آتش‌بس، این امر را یک آزمون واقعی در برابر دیدگان جامعه بین‌المللی قلمداد کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، ترکی المالکی سخنگوی نیروهای مشترک ائتلاف حمایت از مشروعیت یمن گفت: «فشارهای نظامی حوثی‌ها را به پای میز مذاکره کشاند. ائتلاف از مشارکت مثبت دولت مشروع یمن در انتخابات قدردانی می‌کند».
المالکی روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در ریاض یادآور شد: «تلاش‌های کشورهای ائتلاف به جهان ثابت کرد که این کشورها خواستار برقراری امنیت و ثبات در یمن و منطقه هستند، این در حالی است که برخی از احزاب در یمن به سوی هدفی نامعلوم حرکت می‌کنند. توافقنامه به منزله گامی برای تجدید و بازگرداندن دولت مشروع و نهادهای آن بر مبنای قطعنامه‌های بین‌المللی است».
وی در ادامه تأکید کرد: «ائتلاف از همه تلاش‌هایی که در راستای ایجاد اعتماد بین احزاب یمنی و ادامه مذاکرات و برداشتن گام‌های بزرگتر برای بازسازی امنیت و استقرار در یمن و دستیابی به امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی باشد، حمایت می‌کند».
المالکی با اشاره به این مطلب که ارتش ملی و رهبری نیروهای مشترک ائتلاف همچنان عملیات نظامی خود را ادامه می‌دهند، گفت: «ارتش ملی یمن با همکاری نیروهای مشترک ائتلاف عملیاتی را در دومحور البقع و حجه انجام داده و همچنین پایگاه‌های دشمن در روستای قلعه در محور تعز را مورد هدف قرار داد».
وی افزود: «شبه‌نظامیان کودتاچی همچنان در حال مین گذاری در دریای سرخ هستند که این اقدام ناوگان دریایی و تجارت بین‌المللی را تهدید می‌کند. این کار قوانین بین‌المللی و بشردوستانه را نقض می‌کند».
گفتنی است مرکز امدادرسانی و کمک‌های بشر دوستانه ملک سلمان در هفته اول ماه جاری توانست در مجموع تقریبا ۱۱۲۳ مین را خنثی کند.