رییس پارلمان فرانسه: زد و خوردها تمام شد، اکنون مرحله گفتگو فرارسیده است

پاریس: میشل ابو نجم

بر کسی پوشیده نیست که امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه و دولت او، توانستند یک نفس راحتی بکشند، پس از اینکه تعداد حضور معترضان «جلیقه زردها» در روز شنبه گذشته کم‌ رنگ‌تر شد و به تبع آن درگیری‌ها و اعمال خشونت‌آمیز که پاریس و دیگر شهرها را دربر گرفته بود نیز کاهش یافت.
جنبش اعتراضی فرانسه که بدون حمایت هیچ یک از احزاب و یا اتحادیه‌ای صنفی در ماه گذشته آغاز شده بود به پایتخت‌های دیگر کشورها نیز سرایت کرد و مثل یک گلوله برفی بزرگ و بزرگتر ‌می‌شد و از اروپا تا خاورمیانه و آفریقا گسترش یافت. وجه مشترک این جنبش در تمام کشورها موضوع رد سیاست‌های سیاسی، اقتصادی و یا مسائل اجتماعی بود.
اعتراضات پاریس که پس از ۴ هفته از ناآرامی‌ها و زد و خوردها و کشته شدن ۸ نفر و تحمل خسارت‌های مالی بالغ بر دو میلیارد یورو، ممکن بود نظام و دولت مکرون را سرنگون کند. به گونه‌ای که تاوان بسیار بالایی در حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیارد یورو را بر دوش ایمانوئل مکرون رییس جمهور این کشور و دولت او تحمیل کرد. اما پاریس تا کنون اعلام نکرده است که توانسته شعله اعترضات «جلیقه زردها» را کاملا خاموش کند.
در همین راستا رییس پارلمان فرانسه با طرح پیشنهادی مردمی مبنی بر اینکه اصل همه‌پرسی راه‌حل بحران کنونی است درباره شرایط فعلی حاکم بر این کشور گفت: «درگیری‌ها پایان یافت و اکنون مرحله گفتگو فرا رسیده است».
از سویی دیگر، دولت در حال تلاش برای تبدیل فوری اقدامات و تصمیمات مکرون به قوانینی لازم الاجرا است. به ویژه تصمیمات در مورد افزایش قدرت خرید شهروندان مشمول این طرح. همچنین رئیس پارلمان از نمایندگان خواست تا با دولت همکاری کنند و مسئولیت‌های خود را بپذیرند.
این اقدامات در یک لایحه قرار داده شده است که توسط کابینه در روز چهارشنبه آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت، و سپس روز جمعه به مجلس ملی و پس از آن به مجلس سنا برای تصویب نهای ارجاع داده می‌شود.