مکه و عسیر؛ اولین مقصد گردشگران

دمام: ایمان الخطاف

هزینه گردشگری داخلی در سعودی در سه ماه گذشته که با تعطیلات تابستان همزمان بود حدود ۱۳.۵ میلیارد ریال (۳.۶ میلیارد دلار) اعلام شد. سفرهای گردشگری داخلی با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به تعطیلات تابستانه پارسال از مرز ۱۱.۳ میلیون مورد گذشت.

مرکز پژوهش های گردشگری سعودی (ماس) روز دوشنبه (۱۶ سپتامبر) گفت «سفرهای گردشگری با افزایش ۲۱.۲ درصدی نسبت به پارسال به ۲.۳ میلیون مورد افزایش یافت. درآمد سفرهای گردشگری ۸.۷ میلیارد ریال (۲.۲۳ میلیارد دلار) اعلام شد. هزینه های گردشگری مذهبی جزو رقم یاد شده نمی باشد.»

به گفته آمار منتشر شده توسط مرکز ماس، هزینه شهروندان سعودی برای سفرهای خارجی با کاهش ۴.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ به ۳۰.۵ میلیارد ریال (۸.۱ میلیارد دلار) رسید. میانگین هزینه هر نفر ۱۱۹۶ ریال (۳۱۸ دلار) بوده است.

دکتر سالم باعجاجه تحلیلگر اقتصادی و استاد حسابداری دانشگاه طائف به «الشرق الاوسط» گفت «این آمار در راستای رسیدن به اهداف چشم انداز ۲۰۳۰ مطرح شده است. در این سند بر افزایش درآمدهای غیر نفتی و در نظر گرفتن حوزه گردشگری در سرمایه گذاری تاکید شده است.»

او افزود «این برنامه از سال ۲۰۱۸ به مرحله اجرا گذاشته شده است. افزایش هزینه و درآمد در حوزه گردشگری با سند چشم انداز ۲۰۳۰ همسو است. رشد ۱۵ درصدی گردشگری منجر به افزایش درآمد در حوزه های دیگری در چند سال آینده می شود.»

در این گزارش، مکه و منطقه عسیر و منطقه الشرقیه و ریاض به ترتیب با میانگین ۳۱ درصدی و ۱۸ درصد و ۱۲ درصد و ۱۱ درصد به عنوان مقاصد برتر گردشگری شناخته شده اند. ۵۱ درصد به دلیل تفریح و ۳۵ درصد برای دید و بازدید قوم و خویش و دوستان و ۵ درصد برای خرید و ۴ درصد هم به دلایل شغلی از این مناطق دیدن کردند.

منطقه الشرقیه و ریاض و مکه به عنوان برترین مقاصد گردشگری خارجی معرفی شده اند و میانگین گردشگران خارجی این مناطق به ترتیب ۴۵ درصد و ۲۷ درصد و ۱۶ درصد اعلام شده است. ۳۹ درصد گردشگران برای دید و بازدید و ۳۱ درصد با هدف کاری و ۱۲ درصد برای خرید به این مناطق سفر کردند.

بنا به این گزارش، ۵۰.۸ درصد گردشگران از کشورهای خلیج عربی و ۱۵.۲ درصد از کشورهای جنوب آسیا و ۱۲.۸ درصد از خاورمیانه و ۶.۲ درصد از کشورهای اروپایی و ۵.۷ درصد از آمریکا و ۴.۹ درصد از کشورهای شرق آسیا و حوزه اقیانوس آرام و ۲.۵ درصد از آفریقا و ۱.۸ درصد هم از کشورهای دیگر بوده اند.