مهندس زیاد الشیحه رئیس شرکت برق عربستان سعودی  (سمت چپ) به همراه رئیس شرکت جنرال إلکتریک

مهندس زیاد الشیحه رئیس شرکت برق عربستان سعودی (سمت چپ) به همراه رئیس شرکت جنرال إلکتریک

مهندس زیاد الشیحه رئیس هیئت اجرایی شر کت برق عربستان سعودی می گوید این شرکت طی چهار سال آینده با هدف مقابله با رشد فزاینده تقاضای برق ۱۸۰۰۰ مگاوات برق و ۲۳۴ پست جدید انتقال برق و بیش از ۲۰۰۰۰ کیلومتر خطوط انتقال برق را با هزینه ای در حدود ۲۴۷ میلیارد ریال(۶۵٫۸ میلیارد دلار)به شبکه برق این کشور اضافه خواهد کرد.

مهندس الشیحه پیش بینی کرد که انتقال برق برای حدود دومیلیون مشترک جدید طی دوره مذکور پایان می یابد. این در حالی است که این شرکت در جهت بومی سازی بیشتر امور مرتبط با این طرح ها از جمله فناوری، طراحی، نیروی انسانی، و تولید مصالح ساختمانی تلاش می کند.

وی در سخنرانی دیروز خود به مناسبت توسعه مرکز صنعتی و تکنولوژی «جنرال الکتریک» در شهر الدمام تصریح کرد که رشد تقاضای برق که بین ۷-۸% در نوسان است، رو به افزایش خواهد بود، این امر چالش بزرگی برای شرکت برق عربستان سعودی محسوب می شود و آن را به سوی استمرار تلاش های بی وقفه برای تقویت سامانه برق رسانی کشوری سوق می دهد.

رئیس هیئت اجرایی شرکت برق عربستان سعودی اشاره کرد این شرکت به منظور افزودن ۲۲۰۰۰ مگاوات قدرت تولید و ۲۶۰ نیروگاه جدید انتقال برق، ایجاد بیش از ۳۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال برق و برق رسانی برای حدود سه میلیون مشترک جدید در حال برنامه ریزی برای اختصاص بیش از ۳۷۵میلیارد ریال( میلیارد دلار)، در سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ است.

الشیحه افزود: “همکاری پویا و مستمر شرکت برق عربستان سعودی و وزارت های آب و برق، اقتصاد و دارایی و نفت و فلزات و شرکت آرامکو منجر به تبدیل بخش اعظم واحدهای تولید گازی به واحدهای تولید مرکب با کارایی عالی و بکارگیری دیگ های بخار تحت فشار در نیروگاه های بخار جدید شد.

وی با بیان اینکه همه این تلاش ها در تقویت قدرت تولید، کاهش انتشار کربن و ایجاد آثار مثبت در طبیعت نقش دارد، ادامه داد: «امید است که این امر پس از پایان اجرای طرح های کنونی و آینده شرکت منجر به تامین سالانه حدود ۲۰۰میلیون بشکه سوخت گردد.»

مهندس زیاد الشیحه در ابتدای سخنرانی خود با تقدیر از مشارکت استراتژیک میان شرکت برق عربستان سعودی و «جنرال الکتریک» که از ۴۰سال پیش ادامه دارد، درباره ادامه و تقویت این همکاری ابراز امیدواری کرد.

همچنین شرکت «جنرال الکتریک» هفته پیش از تصمیم خود مبنی بر ساخت بزرگترین و پیشرفته ترین توربین های گازی با عملکرد بالا در تاسیسات ویژه در عربستان سعودی خبر داد؛ این امر در چارچوب التزام این شرکت به سرمایه گذاری یک میلیارد دلار آمریکایی در کشور انجام خواهد شد.

این مرکز جدید اولین توربین های گازی خود با عملکرد بالا را در سال ۲۰۱۶ تولید خواهد کرد. بدین ترتیب فرصت های شغلی بیشتری برای مهندسان و فرصت های تجاری برای واردکنندگان بومی فراهم می شود.

شرکت برق عربستان سعودی چند روز پیش کلیه موسسات عمومی و مکان های حیاتی و استراتژیک و اماکن تجمعات را به ایجاد منابع ذخیره انرژی برق و اجرای عملیات تعمیر و نگهداری لازم برای منابع ذخیره برق موجود و اطمینان از سلامت و آماده بکار بودن آن در هنگام نیاز قبل از شروع تابستان فراخواند.

عبدالسلام ابن العزیز الیمنی معاون امور عمومی این شرکت اظهار داشت که لایحه قواعد ایجاد منابع ذخیره برق که به موجب قانون ۲۷ به تاریخ ۱۵-۲-۱۴۰۱ توسط شورای وزیران عربستان سعودی تصویب شد بر ارائه منابع پشتیبان برق در اماکن تجمعات تاکید دارد که شامل اماکنی است که در آنها بیش از ۵۰ نفر حضور دارند، مانند کتابخانه های عمومی، سالن های نمایش، موزه ها، ورزشگاه ها، سالن اجتماعات و سخنرانی و سالن عمومی هتل ها، مراکز کامپیوتر، بیمارستان ها، ایستگاه های پمپاژ آب شرب و ایستگاه های پمپاژ فاضلاب.

وی بر اهمیت فعال سازی و اجرایی کردن این لایحه با هزینه این موسسات و مکان ها که مسئولیت تعیین کیفیت و حجم این منابع و حفاظت از آن ها بر عهده ان ها خواهد بود، تاکید کرد.

الیمنی با اشاره به اینکه موسسات حیاتی و اماکن تجمعات در بسیاری از کشورها ملزم به ایجاد منابع ذخیره برق و نظارت بر عملکرد ان هستند، یادآور شد که این شرکت اقدام به پیگیری و تشویق مسوولان ذی ربط به ایجاد و ارائه ژنراتورهای ذخیره برق در اماکن یاد شده می کند.

وی گفت: «تعیین کیفیت و حجم منابع ذخیره بر اساس بار الکتریکی لازم در زمان قطع برق به هر دلیل، و پای بندی به عدم استفاده از منبع عمومی انرژی و منبع پشتیبان بطور همزمان بر عهده این موسسات و مقامات می باشد. این لایحه تاکید می کند که مسوولان ذی ربط موظف هستند بر اساس مقررات نیروی دفاع غیر نظامی با ایجاد مکان مناسب اقدام به نصب منبع ذخیره و تعیین میزان سوخت لازم برای راه اندازی و سایت ذخیره سازی آن نماید.