آخرین چکش‌کاری‌ها برای برگزاری اولین جلسه پارلمان

  بغداد: حمزه مصطفی أربیل: إحسان عزیز
 رسانه‌های عراقی از تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی در این کشور خبر دادند، از سوی دیگر حیدر العبادی تاکید کرد که اساس تشکیل دولت جدید همکاری میان فراکسیون هاست.
به گزارش الشرق الاوسط، سرانجام پس از رایزنی‌های فشرده بین احزاب و گروه‌های عراقی فراکسیون اکثریت پارلمانی شامگاه یکشنبه با ۱۶۲ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده پارلمان جدید عراق تشکیل شد.
منابع خبری از تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی در عراق با مشارکت ائتلاف سائرون (مقتدی صدر)، النصر (حیدر العبادی)، الوطنیه (ایاد علاوی) و الحکمه (عمار حکیم) و چند جریان سیاسی دیگر خبر داد.
رهبران هسته فراکسیون اکثریت شامگاه یکشنبه در آستانه تشکیل اولین جلسه پارلمان نشستی برگزار کردند. این نشست با حضور عمار الحکیم رئیس جریان حکمت ملی، هیئتی از ائتلاف سائرون به ریاست نصار الربیعی، حیدر العبادی رئیس ائتلاف النصر، ایاد علاوی رئیس ائتلاف الوطنیه، صالح المطلگ از رهبران ائتلاف الوطنیه، خالد العبیدی از رهبران ائتلاف النصر، و اسامه النجیفی رئیس ائتلاف القرار العراقی برگزار شد.
در فراکسیون اکثریت پارلمانی صابئین، مسیحیان و ایزدی‌ها یک کرسی، ائتلاف عابرون دو کرسی و ائتلاف القرار العراقی نیز ۱۶ کرسی در اختیار دارد.
فراکسیون اکثریت پارلمانی عراق در حالی تشکیل شد که جلسه پارلمان جدید امروز دوشنبه برگزار خواهد شد.
این ائتلاف اعلام کرد در روزهای آینده ائتلاف های دیگر نیز به این ائتلاف ملحق خواهند شد.
منابع آگاه اعلام کردند: فراکسیون اکثریت پارلمانی عراق تحت عنوان «ائتلاف اصلاح و سازندگی» تشکیل شده است.

اظهارات تهدیدآمیز العبادی علیه الفیاض

در این میان حیدر العبادی نخست‌وزیر العبادی که دوره وی به پایان رسیده است گفت که فردا به عنوان نخست‌وزیر در نشست پارلمان جدید حضور خواهد یافت.
وی درباره مذاکرات تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی اظهار کرد: برخی از خواسته‌های کردها و اهل تسنن قابل تحقق است و ما آماده گفت‌وگو درباره نفت و امنیت و شیوه اداره کشور هستیم.
العبادی اظهار کرد: برخی از طرف‌های عراقی سندی را که در آن کردها از مناطق مورد منازعه از جمله کرکوک کوتاه آمده‌اند امضا کرده‌اند.
وی درباره تصمیم خود برای برکناری فالح الفیاض رئیس هیئت الحشد الشعبی گفت: الفیاض نماینده ائتلاف النصر نیست و اگر از طرف این ائتلاف سخن بگوید، علیه وی اقامه دعوا خواهم کرد.
وی که در آستانه برگزاری جلسه پارلمان جدید عراق صحبت می‌کرد، گفت که «بخشی از جنگ و خونریزی برای به دست آوردن کرسی نخست‌وزیری» نخواهد بود.
او گفت: «من اصراری ندارم که بار دیگر نخست‌وزیر شوم، بلکه این ائتلاف النصر است که اصرار دارد، من بار دیگر برای تصدی سمت نخست‌وزیری کاندید شوم.»

برهم صالح نامزدی خود برای پست ریاست جمهوری را تکذیب کرد

از سوی دیگر، برهم صالح رئیس ائتلاف برای دموکراسی و عدالت (یکشنبه) شایعات درباره نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد.
صالح در نشستی خبری پس از دیدار با هیئت حزب دموکرات کردستان گفت، نامزد هیچ جناحی در پست ریاست جمهوری نیست.
 وی گفت گروه‌های کرد نیازمند گفت‌وگوی سازنده با همکاری همه طرف‌ها هستند.
از سوی دیگر، نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان تاکید کرد، در دیدار با صالح موضوع تشکیل دولت جدید و اهمیت انجام اقدامات مناسب در راستای منافع مردم کردستان مورد بررسی قرار گرفت.
 بارزانی در این نشست خبری گفت، آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان در شرف پایان است و هیئت حزب دموکرات طی روزهای آتی برای بررسی آخرین تحولات اقلیم با طرف‌های سیاسی به سلیمانیه خواهد رفت.
وی افزود، تصمیم برگزاری انتخابات در اقلیم تصمیم مشترک اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان است.
از طرف دیگر صالح هم تاکید کرد: درباره راه‌کارهای برگزاری انتخابات پارلمان کردستان نقطه‌نظراتی وجود دارد و ما در این انتخابات مشارکت نخواهیم کرد.

تبلیغات انتخابات پارلمان کردستان دو روز دیگر آغاز می شود

در حالی که اخبار مربوط به درخواست برخی احزاب اقلیم کردستان برای تعویق برگزاری انتخابات دوره پنجم پارلمان کردستان در رسانه های منتشر می شود، شورش حسن مسئول اطلاع رسانی کمیسیون عالی انتخابات و رفراندوم اقلیم کردستان ضمن تأکید بر اینکه هیچ تغییری در برنامه برگزاری انتخابات  ایجاد نشده و انتخابات در موعد مقرر برگزار می شود، از آغاز تبلیغات انتخاباتی احزاب خبر داد.
وی اعلام کرد که روز چهارشنبه ۱۴ شهریور/۵ سپتامبر تبلیغات انتخاباتی در انتخابات دوره پنجم پارلمان کردستان به صورت رسمی در استان های اقلیم کردستان آغاز می شود.
او همچنین گفت که هیچ درخواست رسمی مبنی بر تعویق انتخابات مطرح نشده است.
انتخابات پارلمانی اقلیم قرار است روز یک شنبه ۸ مهر/۳۰ سپتامبر برگزار شود و کمیسیون عالی انتخابات و رفراندوم اقلیم کردستان اعلام کرد که مدت زمان قانونی برای احزاب و اشخاص در انتخابات پارلمان کردستان، ۲۳ روز تعیین شده و این مدت از ساعت ۱۲ شب به وقت محلی در ۵ سپتامبر آغاز و ۸ صبح ۲۸ سپتامبر پایان می یابد.

انصراف نوری مالکی از نامزدی نخست وزیری عراق

در آستانه آغاز به کار پارلمان جدید، معاون رئیس‌جمهور عراق و رئیس ائتلاف «دوله القانون» بار دیگر اعلام کرد که برای تصدی پست نخست‌وزیری نامزد نخواهد شد.
نوری المالکی رئیس ائتلاف دوله القانون و معاون رئیس‌جمهور عراق که گفته می‌شد از گزینه‌های نامزدی برای نخست‌وزیری عراق است، (یکشنبه دوم سپتامبر) رسما اعلام کرد که نامزد نخست‌وزیری نخواهد شد.
المالکی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: زمانی که چند سال پیش من اعلام کردم که برای نخست‌وزیری نامزد نمی‌شوم، در این امر جدی بودم. من هنوز به این دیدگاه پایبندم و تصور می‌کنم که این مصلحت است.
 المالکی تصریح کرد: اکنون نیز تصمیمم را تکرار می‌کنم و می‌گویم که به دلیل همان دلایل پیشین و دیدگاهی که داشتم، نامزد نمی‌شوم.
وی در ادامه از هر نامزدی که خود را برای تصدی این پست آماده کرده، تقدیر کرد و گفت: من پشتیبان و حامی هر برادری که این پست را برعهده گیرد، هستم و در تصحیح وضعیت موجود و تحقق مسئولیت ملی او و خدمت به مردم مشارکت می‌کنم.