نفوذ دو انتحاری به پست های امنیتی حزب الله در دمشق

نمایی از استانبول

نمایی از استانبول

نمایش قدرت ارتش ترکیه در سوریه در روز شنبه گذشته، برای نقل ضریح سلیمان شاه بنیانگذار امپراتوری عثمانی، از محل خود در حلب به روستایی در نزدیکی مرزهای سوریه و ترکیه، بحث و جدل گسترده داخلی را در پی داشت. این در حالی است که درباره جزئیات این عملیات بین ارتش و ریاست جمهوری ترکیه گزارش های ضد و نقیضی منتشر شده است.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه هرگونه هماهنگی با سازمان داعش، که کنترل منطقه ای که ضریح در آن بود را در دست دارد، و یا هماهنگی با یگان های مدافع خلق کرد، که ترک ها به آن به عنوان شاخه ای از حزب ممنوع کارگران کردستان می نگرند، را تکذیب کرد. این در حالی است که ارتش اعتراف کرد که از طریق قبایل هر دو طرف را، از زمان عملیات و هدف از آن آگاه کرده بود.

معارضان ترکیه به نوبه خود این عملیات را، به علت خروج از «بخشی از میهن»، در اشاره به مقر ضریح که تحت حاکمیت ترکیه بود، آن را یک «رسوایی» توصیف کردند.

در دمشق نیز دو عامل انتحاری توانستند به تدابیر شدید امنیتی که نیروهای حکومتی و حزب الله لبنان در منطقه سیده زینب در دمشق اتخاذ کرده بودند، نفوذ کرده و خود را در یک پست بازرسی منفجر کردند که باعث کشته شدن ۶ نفر شدند.