ولیعهد سعودی: ارزش «آرامکو» دو تریلیون دلار یا بیشتر است

مثل همیشه، سخنان شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دو روز پیش با پایگاه اینترنتی «بلومبرگ» توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرد.
مصاحبه «بلومبرگ» با ولیعهد سعودی، یک مصاحبه غنی، جامع و متنوع بود.
این مصاحبه دربرگیرنده نکات و مسائلی بود که طی دو روز گذشته در صدر عناوین اخبار قرار گرفت.
سخنان ولیعهد سعودی در رابطه با سهمی برای اشتراک در «آرامکو» در سال ۲۰۲۱ خیلی مهم و قابل توجه بود.
وی ارزش این شرکت را دو تریلیون دلار یا بیشتر عنوان کرد و توضیح داد «آرامکو» کاملا بر شرکت غول پیکر «ساپک» که در زمینه صنایع پتروشیمی سعودی است چیره خواهد شد و در زمان سهم بخشی، ساپک تبدیل به بخشی از آن خواهد شد.
وی با این گفته خود به تمام شبهاتی که پیرامون بزرگ‌ترین عملیات سهم بخشی بازارهای مالی وجود دارد پایان داد.
بخش قابل توجه سخنان او در رابطه با ارزیابی جنبه‌های فنی و حرفه‌ای این سهم بخشی بود اما وارد جزئیات نشد و در خصوص بازاری که این عملیات در آن انجام می‌شود صحبتی نکرد.
در خصوص قیمت سهام نیز ضمن اشاره به اینکه بازار آن را تعیین می‌کند اعلام کرد نظرات مختلفی از بانک‌های سرمایه گذاری، کارشناسان مالی و حقوقی در این خصوص دریافت می‌شود که همه آنها با دقت زیادی بررسی شده تا بهترین و اصلح‌ترین آنها انتخاب شود.
وی در خصوص پروژه «نیوم» صحبت کرد و در خصوص جدول زمانبندی و طرح برنامه ریزی‌های آن عنوان کرد قرار است یک شریک استراتژیک از خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ به این پروژه بپیوندد. از سوی دیگر بنا بر گفته‌های وی این پروژه تا سال ۲۰۲۵ تکمیل خواهد شد.
ولیعهد سعودی در مصاحبه خود با «بلومبرگ» همچنین از یک قرارداد غیرنفتی بزرگ در پادشاهی سعودی خبر داد که جزئیات آن در کنفرانسی در رابطه با آینده سرمایه گذاری اعلام می‌شود.
این کنفرانس که دو هفته دیگر در ریاض منعقد می‌شود همان کنفرانسی است که پیش‌تر در آن از تصمیمات و اقدامات بزرگ اقتصادی رونمایی شده است.
همه کسانی که پیگیر توسعه اقتصادی سعودی در دو سال گذشته از زمان شروع طرح «چشم انداز ۲۰۳۰» هستند، از اهمیت سهم بخشی شرکت «آرامکو» در اهداف چشم انداز بی اطلاع نیستند.
اظهارات اخیر رهبران سعودی برای تاکید روی آن است چرا که حکومت درصدد انجام آن بوده و برای آن با دقت زیادی برنامه ریزی می‌کند.
قرار است این طرح دوباره سازماندهی شود که این اتفاق باعث افزایش ارزش، تاثیرگذاری و فعال‌تر شدن آن برای حکومت و سرمایه گذاران خواهد شد.
سخنان ولیعهد سعودی با «بلومبرگ» در چارچوب روابط عمومی نبود، بلکه در برگیرنده میزان قابل توجهی از اطلاعات مفید و ارقام شاخص بود.
در زبان بازار به این ارقام شفاف سازی و افشاسازی می‌گویند. این اتفاق به نفع بازار و اقتصاد عمل می‌کند.
ثمر سیاست نفتی سعودی نیز به بار نشسته است چرا که نرخ نفت بالا رفته و تولید آن بیشتر شده است.
در این میان صادرات نفت ایران کاهش یافته، با روسیه توافق شده و به چین، ژاپن و کره جنوبی اطمینان داده شده است.
از سوی دیگر طرح «آرامکو» نیز نقطه عطف این پیروزی اقتصادی خواهد بود.